کلید درمان بیماری‌های قلبی در دست باکتری‌های روده

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد با استفاده از میکروب‌های موجود در روده می‌توان از بروز بیماری قلبی که به واسطه‌ی رژیم‌های غذایی لبنی سرشار از چربی، گوشت قرمز و تخم مرغ رخ می‌دهد پیشگیری کرد.

تحقیقات نشان می‌دهد با استفاده از میکروب‌های موجود در روده می‌توان از بروز بیماری قلبی که به واسطه‌ی رژیم‌های غذایی لبنی سرشار از چربی، گوشت قرمز و تخم مرغ رخ می‌دهد پیشگیری کرد. محققان دریافته‌اند که این کشف آنها می‌تواند زمینه را برای استفاده از درمان‌های جدید این اختلال که می‌توانند به حملات قلبی و سکته‌ی مغزی بیانجامند فراهم کند. از طرفی آنها امیدوارند بتوانند با بیماری‌های متابولیسمی مرتبط با میکروب‌های معده از جمله دیابت هم مبارزه کنند.
یکی از محققان در این زمینه می‌گوید: بسیاری از بیماری‌های مزمن نظیر تصلب شرایین، چاقی و دیابت با میکروب‌های معده مرتبط‌اند. این یافته‌ها باعث شده تا با احتمال بالاتری بتوانیم از پیشرفت بیماری‌های قلبی که مسبب آن رژیم غذایی بوده و از معده شروع می‌شود پیشگیری کنیم.
در همین زمینه، محققان نوعی بازدارنده‌ی طبیعی به نام DMB یا ۳,۳ دیمتیل – ۱ بوتانول را شناسایی کردند که در برخی از روغن‌های زیتون و روغن‌های دانه انگور که تحت فشار سرمای زیادی هستند وجود دارد.
این بازدارنده برای کاهش میزان TMAO یا تریمتیلامین N-اکسید استفاده می‌شود که یک محصول جانبی در معده در روند هضم چربی‌های حیوانی است. محققان در تحقیقات قبلی خود دریافتند که TMAO با تصلب شرایین و بیماری قلبی مرتبط است. در واقع TMAO نوعی متابولیت معده است که طی هضم کولین، فسفاتیدیل کلین (یا لیسیتین) و کارنیتین درست می‌شود و همه‌ی این‌ها مواد مغذی هستند که در فرآورده‌های حیوانی به میزان زیاد وجود دارد.
میزان TMAO خون با بالا رفتن میزان حملات قلبی، سکته‌ی مغزی و مرگ مرتبط است. محققان طی تحقیقاتی دریافتند که کنترل ‌نخستین مرحله تولید TMAO – درواقع محصولی به نام تریمتیل آمین میکروبی هم-پرورد (TMA) می‌تواند از بروز تصلب شرایین غذایی پیشگیری کند. 
(منبع: medicaldaily)

تاثیر سیستم ایمنی بدن بر تکامل باکتری‌های روده

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ