نشانه‌های سرطان که زنان نباید نادیده بگیرند-قسمت دوم

مهرناز زاوه
سرطان سینه دیگر مثل ۲۰ سال پیش نیست. به واسطه بالارفتن آگاهی عمومی، تشخیص زودتر بیماری و پیشرفت‌هایی که در زمینه درمان آن صورت گرفته، تعداد کسانی که از این بیماری نجات پیدا می‌کنند بسیار افزایش پیدا کرده است.

سرطان سینه دیگر مثل ۲۰ سال پیش نیست. به واسطه بالارفتن آگاهی عمومی، تشخیص زودتر بیماری و پیشرفت‌هایی که در زمینه درمان آن صورت گرفته، تعداد کسانی که از این بیماری نجات پیدا می‌کنند بسیار افزایش پیدا کرده است. در قسمت اول این مطلب نشانه‌هایی را بررسی کردیم که زنان نباید نادیده بگیرند. در اینجا ادامه مطلب را می‌خوانیم.
۴.تغییرات پوستی
تغییر در اندازه٬ شکل یا رنگ خال‌ها یا سایر لکه‌ها نشانه‌ی شایع سرطان پوست است. پس بهتر است برای یک چک-آپ کلی یا نمونه برداری به پزشک مراجعه کنید.
۵.وجود خون در ادرار یا مدفوع 
اگر دیدید بخشی از بدن‌تان دچار خونریزی شده که در حالت طبیعی این طور نبود٬ خصوصا اگر خونریزی بیش از یک تا دو روز طول کشید حتما با پزشک مشورت کنید.
مدفوع خونی اغلب به خاطر بواسیر رخ می‌دهد٬ اما ممکن است نشانه‌ی سرطان روده هم باشد و ادرار خونی هم معمولا نخستین نشانه‌ی سرطان مثانه یا کلیه است.
۶.تغییرات در غدد لنفاوی
رشته‌ها یا غدد لنفاوی در واقع غده‌هایی کوچک و لوبیاشکل در سرتاسر بدن هستند. اکثر تغییرات در آنها به خاطر عفونت‌های شایعی رخ می‌دهد. اما برخی سرطان‌ها از جمله سرطان خون و لنفوم می‌تواند منجر به تورم غدد لنفاوی شود. اگر در هر نقطه از بدنتان دچار تورم یا برآمدگی خاصی شدید که یک ماه یا بیشتر طول کشید٬ حتما به پزشک مراجعه کنید.
۷.مشکل در بلعیدن غذا
اگر هرازگاهی در بلعیدن غذا دچار مشکل شدید٬ اصلا لازم نیست نگران شوید. اما اگر این قضیه به وفور رخ داد٬ خصوصا اگر با استفراغ و کاهش وزن همراه بود٬ پزشک برای شناسایی علائم سرطان گلو یا معده باید شما را معاینه کند. او با آزمایش گلو و رادیوگرافی علائم شما را بررسی خواهد کرد. طی آزمایش٬ شما مایع مخصوصی می‌نوشید که باعث می‌شود گلویتان در برابر اشعه ایکس مقاومت کند.
۸.کاهش وزن بدون هیچ تلاشی
اکثر زنان آرزو دارند که وزنشان به طور معجزه آسایی کم شود. اما کاهش ۵ کیلوگرم وزن یا بیشتر بدون هیچ تغییری در رژیم غذایی یا انجام ورزش خاص می‌تواند نشانه ی وجود یک مشکل باشد.
بسیاری از کاهش وزن‌هایی که ناخواسته رخ می‌دهد نشانه‌ی سرطان نیست. اغلب آنها به خاطر استرس یا تیروئید شما رخ می‌دهد اما می‌تواند نشانه‌ی سرطان لوزالمعده هم باشد. همچنین احتمال سرطان معده و ریه هم وجود دارد.
ممکن است پزشکتان آزمایش‌های زیادی از جمله آزمایش خون و آزمایش‌های عکسبرداری مثل سی-تی اسکن را برای شناسایی این مشکل تجویز کند.
(منبع: webmd)

راه‌حل‌های ساده برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ