پیشرفت غیرمنتظره در روند درمان میگرن

مهرناز زاوه
اخیرا محققان دریافته‌اند که مولکول‌های رادیکال آزاد اضافه، در واقع مولکول‌های فرسایشگر و ویرانگری که طی فرآیند سوخت و ساز اکسیژن در بدن توسط آن تولید می‌شود، در ریشه‌ی تمام سردردها حضور دارد.

اخیرا محققان دریافته‌اند که مولکول‌های رادیکال آزاد اضافه، در واقع مولکول‌های فرسایشگر و ویرانگری که طی فرآیند سوخت و ساز اکسیژن در بدن توسط آن تولید می‌شود، در ریشه‌ی تمام سردردها حضور دارد. این مولکول‌های اضافی باعث ایجاد عدم تعادل در بدن می‌شود که به آن وضعیت، «فشار اکسایشی» گفته می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که آنتی اکسیدان کافی برای دفاع وجود ندارد تا از تماس با مولکول‌های رادیکال آزاد خودداری کند.
پروفسور جاناتان بورکام، در این زمینه حدود ۲۰۰۰ مقاله را درباره میگرن مورد بررسی قرار داد. آنها دامنه‌ی عوامل محرک آن را بررسی کردند، عواملی مانند کم آبی بدن و یا آلودگی هوا و آن را با این قضیه مقایسه کردند که هر یک از آنها چگونه بر مغز تأثیر می‌گذارد. ایشان دریافتند که موضوع رایجی که در پس تمام سردردها قرار دارد فشار اکسایشی بوده که آن را «منشأ پیونددهنده در پس انواع عوامل مسبب میگرن در انجام اقدامات بالینی» نامید.
از طرفی مولکول‌های رادیکال آزاد با سرطان هم مرتبط بوده و برخی متخصصان بر این باورند که دلیل اصلی سالخوردگی ما محسوب می‌شوند. این کشف بدان معناست که با استفاده از مکمل‌هایی همچون بتاکاروتن و ویتامین C که باعث مسدود شدن و راکد ماندن مولکول‌های رادیکال آزاد می‌شود، می‌توان از بروز سردردها پیشگیری کرد.
با این حال، ممکن است خطراتی هم برای سلامت به دنبال داشته باشد و در تحقیقی مشخص شده افرادی که مکمل‌های حاوی آنتی اکسیدان مصرف می‌کنند در مقایسه با کسانی که آن را مصرف نمی‌کنند، خطر مرگ و میر در آنها بیشتر است.
(منبع: thehealthsite)

درمان میگرن مزمن با تزریق بوتاکس چقدر دوام دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ