نشانه‌های سرطان که زنان نباید نادیده بگیرند-قسمت سوم

مهرناز زاوه
بدن زنان مدام در حال تغییر است. در برخی مواقع تغییراتی که عادی به نظر می‌رسد می‌تواند نشانه‌ی نوعی سرطان باشد. راز قضیه در این است که به جسم‌تان توجه داشته باشید تا اگر تغییری در آن رخ داد بتوانید آن را به موقع تشخیص دهید.

بدن زنان مدام در حال تغییر است. در برخی مواقع تغییراتی که عادی به نظر می‌رسد می‌تواند نشانه‌ی نوعی سرطان باشد. راز قضیه در این است که به جسم‌تان توجه داشته باشید تا اگر تغییری در آن رخ داد  بتوانید آن را به موقع تشخیص دهید. در قسمت اول و دوم برخی از نشانه‌هایی را بررسی کردیم که زنان نباید نادیده بگیرند. در اینجا ادامه مطلب را می‌خوانیم.
۹.سوزش معده
خوردن غذای زیاد٬ الکل یا استرس (یا همه ی این ها با هم) می تواند به سوزش معده‌ی شدیدی بیانجامد. متخصصان توصیه می‌کنند اگر می‌خواهید این علائم بهتر یا رفع شود حدود یک تا دو هفته رژیم غذایی‌تان را عوض کنید.
اگر این کار فایده نداشت٬ با پزشکتان مشورت کنید. سوزش معده‌ای که از بین نمی‌رود یا بدتر می‌شود می‌تواند نشانه‌ی سرطان معده٬ گلو یا تخمدان باشد.
۱۰.تغییرات دهانی
اگر سیگار می‌کشید٬ پس باید انتظار لکه‌های سفید یا قرمز روشن را داخل دهان یا روی لب‌های خود داشته باشید. هر دوی این‌ها می‌تواند نشانه‌ی سرطان دهان باشد. بنابراین سعی کنید با مراجعه به پزشک یا دندانساز٬ آزمایش و درمان‌های لازم را انجام دهید.
۱۱.خستگی
بسیاری از زنان٬ همیشه خسته‌اند چرا که زندگی پر جنب و جوش و شلوغی دارند. اما خستگی مفرطی که خیلی دیر از بین می‌رود اصلا طبیعی نیست.
اگر خستگی مفرط شما هیچ وقت بهتر نمی‌شود یا علائم دیگری هم دارید٬ مثل وجود خون در مدفوع٬ حتما با پزشکتان صحبت کنید. پزشک در این ارتباط درباره‌ی سابقه‌ی بیماری از شما سوالاتی پرسیده و آزمایش خون برایتان تجویز خواهد کرد تا انجام دهید.
۱۲.سرفه
اکثر سرفه‌ها ظرف ۳ تا ۴ هفته خودشان خوب می‌شوند. اما اگر سرفه‌هایتان بیشتر از این مدت طول کشید٬ خصوصا اگر سیگاری هستید یا مشکلات تنفسی دارید٬ به هیچ وجه آن را پشت گوش نیاندازید. اگر سرفه شما با خون همراه است٬ به پزشک مراجعه کنید. سرفه٬ یکی از علائم شایع سرطان ریه محسوب می‌شود.
۱۳.درد
سرطان درد زیادی با خود به همراه ندارد. اما دردهای مزمن و طولانی می‌تواند نشانه‌ی سرطان استخوان٬ مغز یا سایر سرطان‌ها باشد. اگر دردهایی دارید که بیش از یک ماه یا بیشتر ادامه داشته حتما با پزشکتان درباره‌ی آن صحبت کنید.
۱۴.درد شکم و افسردگی
این مورد بسیار نادر است اما درد شکم به اضافه‌ی افسردگی می‌تواند نشانه‌ی سرطان لوزالمعده باشد. آیا جای نگرانی است؟ تا وقتی که سابقه سرطان لوزالمعده در خانواده‌تان وجود نداشته باشد چندان جای نگرانی نیست.  
(منبع: webmd)

آیا خطر ابتلا به سرطان سینه در یائسگی بیشتر است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ