نگرانی‌های عمده کودکان و راه‌های مقابله با آنها-قسمت اول

مهرناز زاوه
وقتی استرس دارید و حال و روزتان خوش نیست، نمی‌توانید تکالیف مدرسه را انجام دهید و یا اتاق خود را مرتب کنید.حتی ممکن است رژیم گیاهی خود را کنار بگذارید و غذاهای بی‌ارزشی بخورید که برای بدن ضرر دارند.

وقتی استرس دارید و حال و روزتان خوش نیست، نمی‌توانید تکالیف مدرسه را انجام دهید و یا اتاق خود را مرتب کنید. ممکن است انجام کارهای روزمره خود را فراموش کنید و یا سگ‌تان را به گردش نبرید. حتی ممکن است رژیم گیاهی خود را کنار بگذارید و غذاهای بی‌ارزشی بخورید که برای بدن ضرر دارند. هیچ کدام از این موارد خوب نیستند. اما چگونه می‌توانیم نگرانی‌های خود را کنترل کنیم و یاد بگیریم که در شرایط سخت عملکرد مناسبی داشته باشیم؟
برای حل مشکلاتی که کودکان با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، بهتر است با یک متخصص مجرب مشورت کنید. در ادامه، چند نمونه از مشکلاتی که کودکان اغلب با آن روبرو می‌شوند ارائه شده و راه‌هایی برای مقابله با آن پیشنهاد شده است.
خواهرم گاهی دیوانه‌ام می‌کند! به نظرتان چطور می‌توانم این مشکل را برطرف کنم؟
درست است؛ خواهر و برادر گاها یکدیگر را آزار می‌دهند. اما نباید حال یکدیگر را بگیرند.
باور کنید! اینکه با برادر و خواهرتان در مسائلی مخالف باشید، یک امر طبیعی است. این مخالفت‌ها بخشی از شرح وظایف شما است. سعی کنید در زمان‌های مناسب با او صحبت کنید و ببینید چرا با شما مشکل دارد. آیا به خاطر این است که شما کنترل تلویزیون را در دست می‌گیرید؟ آیا به خاطر اسباب بازی‌ها و بازی‌های ویدئویی با هم مشاجره می‌کنید؟ یا بر سر نوبت خود در انجام کارهای روزمره دعوا دارید؟
سعی کنید با هم صحبت کنید و راهی برای رفع مشکلات پیش رو بیابید تا هر دو خوشحال و راضی باشید. سعی کنید رفتار خوبی با هم داشته باشید، چون بد خلقی برای بدن مضر است. برای کسب آرامش در مواقع عصبانیت، خود را به انجام کاری مشغول کنید. مثلا برای پیاده‌روی بیرون بروید یا با سگ‌تان بازی کنید. گردش و مشغولیت باعث افزایش پمپاژ خون در قلب شده و از شدت استرس و تنش می‌کاهد.
اما اگر نمی‌توانید به راحتی با هم کنار بیایید، بهتر است برای یک مدت کوتاه سر راه همدیگر قرار نگیرید. نگران نباشید! وقتی بزرگ‌تر شوید، دست از دعوا خواهید کشید. تا آن زمان، از انرژی‌تان برای مراقبت از خود استفاده کنید و سعی نکنید همدیگر را تغییر دهید.
من هر روز تکالیف زیادی دارم که باید انجامشان دهم، اما احساس می‌کنم نمی‌توانم به همه آنها رسیدگی کنم. چکار باید بکنم؟
پس از یک روز طولانی در مدرسه به خانه می‌آیید و می‌بینید کلی تکلیف در کوله پشتی‌تان انتظار شما را می‌کشند. اما تکلیف مدرسه برای همه است، پس باید با آن کنار بیایید. وقتی به خانه برگشتید کمی استراحت کنید یا خود را به کار دیگری مشغول کنید. فعالیت‌های جسمانی به افزایش انرژی و سطح تمرکز شما کمک می‌کنند. ۲۰ دقیقه ورزش باعث افزایش پمپاژ خون به مغز شده و کمک می‌کند که تکالیفتان را آسان‌تر انجام دهید. با توپ بازی کنید، در اطراف خانه بدوید، طناب بازی کنید، یا به موسیقی گوش دهید و برقصید.
فعالیت‌های جسمانی باعث گردش بهتر خون در بدن شده و به مغزتان فرصت استراحت می‌دهد. به علاوه، هشیاری شما را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند که با انرژی بیشتری به سراغ تکالیف خود بروید. علاوه بر این، اکسیژن اضافی که به مغز می‌رسد، کمک می‌کند بهتر فکر کنید. همین ورزش کوتاه به شما کمک خواهد کرد که تکالیف خود را در مدت زمان کمتری انجام دهید.
اگر تکالیف‌تان واقعا زیاد است، به والدینتان بگویید. آنها می‌توانند با معلم‌تان صحبت کنند تا راهی برای حل مشکل بیابند. برخی از معلمان با کودکانی که مشکل دارند راه می‌آیند تا از پس مشکلات خود بر آیند. اگر نمی‌توانید از معلم‌تان کمک بگیرید، بهتر است از ساعاتی که در مدرسه هستید برای انجام تکالیف مدرسه استفاده کنید. اگر بتوانید بخشی از تکالیف خود را در مدرسه انجام دهید، کار کمتری در خانه خواهید داشت.
(منبع: webmd)

آیا اضطراب فرزندم در دوران پیش از دبستان طبیعی است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ