نگرانی‌های عمده کودکان و راه‌های مقابله با آنها-قسمت دوم

مهرناز زاوه
در ادامه‌ی قسمت اول چند نمونه از مشکلاتی که کودکان اغلب با آن روبرو می‌شوند ارائه شده و راه‌هایی برای مقابله با آن پیشنهاد شده است.

خواهرتان شما را اذیت می‌کند؟ در مدرسه اوقات سختی دارید؟ زندگی گاها خیلی دشوار است؛ آن قدر که رسیدگی کردن به همه غیرممکن خواهد بود. گاهی مجبورید کارهایی بکنید که چندان مایل به انجام آن نیستید. با این حال، نحوه مدیریت شما در قبال دشواری‌های زندگی از اهمیت بسیاری برخوردار است. وقتی نگران چیزی هستید، نمی‌توانید بر مسائل مهم پیش روی خود تمرکز کنید. استرس بر تمام جوانب زندگی اثر می‌گذارد. ممکن است قبل از خوابیدن به مشکل بر بخورید و همیشه احساس خستگی کنید. این عوامل در نهایت باعث می‌شوند که انرژی کافی برای ملاقات با دوستان، شرکت در یک بازی فوتبال و یا دوچرخه سواری نداشته باشید. مشکلی که تناسب اندام شما را نیز بر هم خواهد زد.
در ادامه‌ی قسمت اول چند نمونه از مشکلاتی که کودکان اغلب با آن روبرو می‌شوند ارائه شده و راه‌هایی برای مقابله با آن پیشنهاد شده است.
بهترین دوستم دیگر با من حرف نمی‌زند. او دوستان جدیدی برای خود پیدا کرده است. آیا باید از او بپرسم که چه اشتباهی از من سر زده است؟
این مورد یکی از سخت‌ترین مشکلاتی است که کودکان با آن مواجه می‌شوند. اگر واقعا به دوست خود علاقه دارید، می‌توانید به او بگویید که بی‌تو‌‌جهی او به احساسات شما لطمه می‌زند. از این رو، می‌توانید از او بپرسید که چرا نمی‌خواهد دیگر با شما باشد. اما توجه داشته باشید که با افزایش سن، طبیعی است که دوستان شما تغییر خواهند کرد. بچه‌ها به چیزهای جدید علاقمند می‌شوند و دوستانی پیدا می‌کنند که با آنها نقاط مشترک بیشتری دارند. پس ممکن است دوست شما نیز با بچه‌هایی دیگری آشنا شده باشد و احساس کند که با آنها نقاط مشترک بیشتری دارد. این تقصیر شما نیست، و از شما یک فرد بد نمی‌سازد. سعی کنید با بچه‌های جدیدی که با آنها نقاط مشترک دارید دوست شوید و با آنها بیرون بروید. در این صورت، لازم نیست نگران این باشید که چرا دوستان قدیمی دیگر با شما نمی‌چرخند.
با این حال، اگر تنها هستید خجالت نکشید و با والدین خود به گردش بروید. اگر مادر، برادر و یا خواهرتان پس از شام برای پیاده روی بیرون می‌روند، به آنها ملحق شوید. صحبت کردن در حین راه رفتن می‌تواند به  شما احساس بهتری بدهد. در هر حال، بهتر از این است که در خانه تنها باشید، بر روی کاناپه لم دهید و چیزهای بی‌ارزش بخورید.
من فکر می‌کنم معلمم از من خوشش نمی‌آید. نمی‌دانم چه کار کردم. چطور می‌توانم درستش کنم؟
مدرسه به اندازه کافی دشوار است؛ حال اگر احساس کنید که معلمتان از شما خوشش نمی‌آید، مطمئنا شرایط سخت‌تری خواهید داشت. استرس سلامت شما را به خطر انداخته و باعث می‌شود که تمرکزتان را در مدرسه از دست بدهید. با پدر و مادر و یا سایر آشنایان خود در این باره صحبت کنید و بگویید چرا فکر می‌کنید که معلم از شما خوشش نمی‌آید. از آنها بخواهید به شما کمک کنند که دلیل این مشکل را بیابید. اینکه بتوانید از دیگران تقاضای کمک کنید، باعث کاهش استرس شده و خلق و خوی شما را بهتر می‌کند.
شاید بهترین کار این باشد که پدر و مادر با معلم صحبت کنند تا ببینند اوضاع از چه قرار است. حتی ممکن است معلم از احساسی که دارید تعجب کند! در این صورت، همه چیز در کلاس برای شما رو به راه خواهد شد و می‌توانید بر روی یادگیری و گرفتن نمرات خوب تمرکز کنید.
هر کسی احساس نگرانی را تجربه می‌کند. اما نگرانی به تنهایی چیزی را تغییر نخواهد داد و مشکلات شما را مرتفع نخواهد کرد. باید به فکر چاره باشید. بنابراین، به انجام اقداماتی فکر کنید که شما را از علت نگرانی‌تان مطلع سازند. همچنین می‌توانید با یکی از دوستان مورد اعتماد خود صحبت کنید (نه هر کسی در اینترنت) تا به کمک یکدیگر مشکلات را بر طرف کنید. این نکات را در دفترچه یادداشت خود بنویسید تا همیشه آنها را به خاطر داشته باشید. خواهید دید که احساس بهتری دارید و کمتر نگران می‌شوید.
(منبع: webmd)

چگونه می‌توان بر اضطراب امتحان غلبه کرد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ