راه‌های تشویق کودکان به خوردن سبزیجات-قسمت دوم

مهرناز زاوه
بعضی از کودکان سبزیجات را به دلیل بافت خمیر مانند و عطر و طعم قوی‌شان دوست ندارند. در این موارد، می‌توانید با کباب کردن سبزیجات کودکان را به خوردن آنها تشویق کنید.

در ادامه‌ی قسمت اول به راهکارهایی اشاره می‌کنیم که به کمک آنها می‌توانید کودکتان را به خوردن سبزیجات بیشتر ترغیب کنید.
سبزیجات کبابی
بعضی از کودکان سبزیجات را به دلیل بافت خمیر مانند و عطر و طعم قوی‌شان دوست ندارند. در این موارد، می‌توانید با کباب کردن سبزیجات کودکان را به خوردن آنها تشویق کنید. کباب کردن باعث می‌شود که سبزیجات از درون نرم مانده و روی آنها ترد و چیپسی شود. کباب کردن باعث می‌شود که شیرینی طبیعی سبزیجات بیرون بزند. از این رو، طعم و مزه خام آنها بر طرف می‌شود. اضافه کردن چند قطره روغن زیتون و کمی پنیر پارمسان نیز گزینه مناسبی خواهد بود.
سبزیجات را به همراه دیپ سرو کنید
تهیه یک دیپ سالم مانند هوموس کمک می‌کند که خوردن سبزیجات خام برای کودکان جذاب‌تر شود. شما می‌‌‌توانید از هویج، نخود فرنگی و دیگر سبزیجات در کنار دیپ استفاده کنید. در تهیه هوموس به جای مایونز از ماست کم چرب استفاده کنید. کودکان خوردن دیپ را با ماست دوست دارند.
همه جا از سبزیجات استفاده کنید
وقتی کودک گرسنه است، به او سبزیجات بدهید تا به خوردن آنها عادت کند. برای این کار می‌توانید هویج، کلم بروکلی و فلفل را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. از او بخواهید حین آماده کردن سبزیجات کنارتان بنشیند. اگر کودک قبل از شام میان وعده می‌خواهد، تنها یک انتخاب به او بدهید. همیشه سبزیجات تمیز و تکه شده را در دیدرس کودکان بگذارید تا وقتی دنبال غذا می‌گردند، آنها را انتخاب کنند.
یک الگوی مناسب به کودک نشان دهید
اگر کنار کودکان ننشینید، متقاعد کردن آنها به خوردن کلم بروکسل کار دشواری خواهد بود. بنابراین خودتان هم سبزیجات بخورید و مطمئن شوید که کودک شما را در این حال تماشا می‌کند. اگر به خوردن سبزیجات علاقه ندارید، از مادربزرگ یا پرستار بچه بخواهید که کودک را به خوردن سبزیجات تشویق کنند. بعضی از بچه‌ها بیش از آنکه به حرف والدین خود گوش کنند، به حرف افراد دیگر توجه می‌کنند.
از سبزیجات در غذاهای پختنی استفاده کنید
با انجام این کار دیگر نیازی به متقاعد ساختن کودک نخواهید داشت. زمانی که با بچه‌ها می‌گذرانید، بسیار با ارزش‌تر از آن است که آن را صرف دعوا و مرافعه بر سر خوردن کلم بروکلی بکنید. سعی کنید در تهیه کیک‌های شکلاتی، کوکی و مافین‌های میوه ای از پوره اسفناج، لوبیا سفید، هویج و سیب زمینی استفاده کنید. در این شرایط بچه‌ها، پدر و مادر و بدن نیز خوشحال خواهد بود. این روش یک بازی دو سر برد است.
(منبع: webmd)

صبحانه مناسب برای کودکان مبتلا به بیش‌فعالی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ