آیا اثرات ناشی از چاقی با تمرینات ایروبیک جبران می‌شود؟

مهرناز زاوه
محققان به این نتیجه رسیدند که خطر مرگ و میر در مردانی با وزن متعادل و تمرینات تناسب اندام کم تا ۳۰ درصد کمتر است.

چاقی باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های زیادی از جمله دیابت نوع ۲‌،  بیماری قلبی و سکته‌ی مغزی می‌شود و در شرایطی که بیش از یک سومِ افراد بزرگسال در آمریکا دچار این مشکل هستند، چاقی به یک عامل نگرانی اصلی در آمریکا تبدیل شده است.
اما آیا یک فرد می‌تواند چاق بوده و به لحاظ فیزیکی هم سالم باشد؟ برخی تحقیقاتی که قبلا انجام شده در پاسخ به این سؤال می‌گوید نه، و نشان می‌دهد افرادی که چاق بوده اما در تمرینات ورزشی مرتب شرکت می‌کنند، خطر بیماری قلبی و سایر مشکلات مرتبط با چاقی در آنها در مقایسه با افراد چاقی که به لحاظ فیزیکی فعالیت چندانی ندارند کمتر است.
در همین زمینه، محققان اطلاعات مربوط به ۱۳۱۷۷۱۳ مرد حدودا ۱۸ ساله را مورد بررسی قرار داند. به منظور ارزیابی تناسب اندام آنها، هر شرکت کننده ملزم بود تا در تست دوچرخه شرکت کند که در آن از او خواسته می‌شد که تا زمانی که خسته می‌شود رکاب بزند.
در شرایطی که تناسب اندام با کم شدن خطر مرگ و میر در مردانی با وزن متعادل و مردانی با اضافه وزن مرتبط بود، محققان دریافتند که امتیازات مربوط به مرگ و میر برای افراد چاقی که تمرینات ایروبیک انجام می‌دادند کمتر بوده و در مردانی که به شدت چاق بوده و سطح تمرینات ورزشی بالایی داشتند، خطر مرگ و میر زیاد پائین نبود.
علاوه بر این، در مقایسه با افراد چاقی که به لحاظ بدنی تمرینات را انجام می‌دادند، محققان به این نتیجه رسیدند که خطر مرگ و میر در مردانی با وزن متعادل و تمرینات تناسب اندام کم تا ۳۰ درصد کمتر است. محققان معتقدند که نتایج آزمایش آنها باعث رد کردن این ایده می‌شود که تناسب اندام می‌تواند منجر به از بین رفتن مشکلات چاقی برای سلامتی شود.
(منبع: dailymail)

آیا واقعا چاق هستید+تست چاقی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ