۵ نگرانی عمده خانم‌ها درباره سلامتی-قسمت سوم

مهرناز زاوه
انستیتو ملی سلامت روانی طی گزارشی اعلام کرد که هر ساله ۱۲ میلیون زن دچار اختلالات توأم با افسردگی می‌شوند در حالی که تعداد مردانی که دچار این اختلال می شوند تنها ۶ میلیون نفر است.

برای کمک به افزایش سلامت خانم‌ها، در اینجا به پنج نوع بیماری پرداخته‌ایم که جزو نگرانی‌های بزرگ خانم‌ها محسوب می‌شوند: بیماری قلبی، سرطان سینه، پوکی استخوان، افسردگی و بیماری خودایمنی. در ادامه‌ی قسمت اول و دوم به بررسی افسردگی و بیماری خود ایمنی می‌پردازیم.
افسردگی
به نظر می‌رسد که زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی می‌شوند. انستیتو ملی سلامت روانی طی گزارشی اعلام کرد که هر ساله ۱۲ میلیون زن دچار اختلالات توأم با افسردگی می‌شوند در حالی که تعداد مردانی که دچار این اختلال می شوند تنها ۶ میلیون نفر است.
پروفسور دوری لین که روانشناس است در این زمینه می‌گوید زنان باید در طول زندگی خود با دیگران ارتباط داشته باشند. آنها به این قضیه نیاز دارند. چون اگر این مسئله در زندگی‌شان وجود نداشته باشد، احتمال افسردگی شان بیشتر می‌شود.
در برخی مواقع، تغییرات هورمونی هم می‌تواند مسبب این وضعیت شود، خصوصا بعد از بارداری یا در دوران یائسگی. سایر عوامل خطرزای افسردگی عبارتند از:
-سابقه داشتن دوره‌های توأم با افسردگی
-سابقه خانوادگی افسردگی
-سابقه مشکلات قلبی
-بیماری مزمن حاد
-مشکلات زناشوئی
-سوء مصرف مواد مخدر
-استفاده از داروهایی که مسبب افسردگی هستند مانند داروهایی برای فشار خون بالا یا تشنج
-رویدادهای استرس‌زای زندگی مانند از دست دادن شغل یا مرگ اطرافیان
-بیماری‌هایی که می‌تواند منجر به افسردگی شود مانند کمبود ویتامین و بیماری تیروئید
-سابقه بیماری‌های حاد و جراحی
-سابقه سوء استفاده‌ی جنسی یا جسمی در دوران کودکی
-غمخواری زیاد یا تشویش بیش از حد برای یک مساله
-اختلالات غذایی و یا اختلال تشویش
برای آنکه بتوانید این عوامل را کاهش دهید، متخصصان توصیه می‌کنند دلایلی پیدا کنید تا صبح زود از خواب بیدار شوید. کار، جامعه، عشق، حیوانات خانگی یا انجام داوطلبانه‌ی کارها می‌توانند دلایل خوبی برای این حرکت باشند.
بیماری خودایمنی
بیماری خودایمنی در واقع دسته‌ای از اختلالات است که در آن سیستم ایمنی به بدن فرد حمله کرده و بافت ها را تغییر می‌دهد یا آنها را از بین می‌برد. بیش از ۸۰ بیماری مزمن حاد در این دسته‌‌بندی وجود دارد از جمله سل پوستی، ام-اس و دیابت نوع یک.
تحقیقات نشان می‌دهد حدود ۷۵ درصد از بیماری‌های خودایمنی در زنان رخ می‌دهد. به نظر می‌رسد این بیماری‌ها به خودیِ خود، غیرعادی هستند به استثنای دیابت، بیماری تیروئید و سل پوستی – اما در قالب یک گروه، این اختلالات چهارمین علت شایع از کار افتادگی در بین زنان آمریکایی محسوب می‌شود.
هنوز چندان مشخص نیست که چه چیزی باعث می‌شود بدن به این وضعیت دربیاید و محققان نسبت به عوامل هورمونی، ژنتیکی و عوامل زیست-محیطی مظنون هستند. از آنجایی که بیماری خودایمنی هنوز به خوبی شناخته نشده است، تعیین عوامل خطرزای مشخص آن بسیار دشوار است. علائم آن ممکن است اصلا علائم خاصی نباشد و در عین حال مانع از تشخیص درست شود. با این حال، اگر فکر می‌کنید خود یا همسرتان دچار مشکلی هستید، بهتر است حتما در این زمینه با پزشک مشورت کنید. در بین زنان رفتن به نزد پزشکان مختلف برای رسیدن به نتیجه‌ی نهایی، امری عادی است. این کار نشان می‌دهد که علائم بیماری خود را جدی می‌گیرند.
(منبع: webmd)

اشتباهات شایع غذایی که بعد از یائسگی انجام می‌دهید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ