کشف سلول‌های ایمنی برای مبارزه با ویروس سرماخوردگی در ریه‌ها

مهرناز زاوه
طی تحقیق جدیدی محققان دریافته‌اند که سلول‌های ایمنی خاصی در موش‌ها وجود دارد که می‌تواند با آنفولانزا مبارزه کند، و قادر است در از بین بردن RSV، ویروسی که یکی از عوامل اصلی سرماخوردگی در انسان‌ها است، مؤثر واقع شود.

طی تحقیق جدیدی محققان دریافته‌اند که سلول‌های ایمنی خاصی در موش‌ها وجود دارد که می‌تواند با آنفولانزا مبارزه کند، و قادر است در از بین بردن RSV، ویروسی که یکی از عوامل اصلی سرماخوردگی در انسان‌ها است، مؤثر واقع شود. این ویروس را به عنوان یکی از علل اصلی بستری شدن در بیمارستان در بین بچه‌ها و عفونت‌های ریوی حاد در بزرگسالان می‌شناسند.
RSV از طریق سرفه و عطسه پخش شده و بر روی کودکان پیش از تولد دو سالگی‌شان تأثیر می‌گذارد. از طرفی بالای ۱۰ درصد افراد مسنی که در بریتانیا به پزشکان عمومی مراجعه می‌کنند مبتلا به این ویروس هستند. این ویروس مجاری و ریه‌ها را عفونی می‌کند. در افراد سالم، این مسئله می‌تواند به سرماخوردگی شدید بیانجامد که به احتمال زیاد باعث می‌شود چند روز نتوانند از جایشان تکان خورده و سر کار بروند.
نخستین تحقیقات برای اثبات این مسئله که سلول‌های T موجود در حافظه می‌تواند با RSV در انسان مبارزه کند
تحقیقات قبلی نشان داده که سلول‌های T حافظه می‌تواند با آنفولانزا در موش‌ها مبارزه کند، اما محققان برای نخستین بار آن را در انسان‌ها هم مورد آزمایش قرار داده‌اند. این تیم تحقیقاتی دریافته است افرادی که میزان بالایی از این سلول‌ها دارند، میزان بروز علائم عفونت RSV در آنها کمتر است.
در همین زمینه محققان ۴۹ فرد سالم را به ویروس RSV آلوده کردند. محققان آنها را طی ده روز در بیمارستان تحت مراقبت و کنترل داشتند و وضعیت آنها را قبل و بعد از عفونت مورد بررسی قرار دادند. آنها نمونه‌های بافت مجاری هوایی افراد آلوده را نیز گرفتند تا سلول‌های ایمنی آنها را بررسی کنند. آنها دریافتند میزان بالای سلول‌های T موجود در آنها قبل از عفونت، با کم شدن علائم و سطح ویروسی آن مرتبط بوده و نشانگر آن بود که وجود این سلول‌ها در ریه انسان می‌تواند در برابر ویروس RSV از آن مراقبت کند.
(منبع: NHS)

مواد غذایی مفید برای مقابله با سرفه و سرماخوردگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ