فواید و مضرات اسطوخودوس برای صرع

مهرناز زاوه
صرع عموماً ناشی از تکانه‌های الکتریکی بسیار سریع در مغز است. از اینرو، یکی از نگرش‌‌های درمان صرع استفاده از موادی است که برای مغز و سیستم عصبی مرکزی تأثیر آرام‌بخشی دارند.

صرع عموماً ناشی از تکانه‌های الکتریکی بسیار سریع در مغز است. از اینرو، یکی از نگرش‌‌های درمان صرع استفاده از موادی است که برای مغز و سیستم عصبی مرکزی تأثیر آرام‌بخشی دارند. اسطوخودوس یکی از موادی است که تأثیر ضدتشنج و آرام‌بخشی عضلات آن ثابت شده است. استفاده از اسطوخودوس روش درمانی بسیار قدیمی بوده و فواید آن برای افراد دچار صرع به طور مکرر گزارش شده است. با این حال، اسطوخودوس خود می‌تواند به عنوان محرک حملات صرع عمل کند و همچنین ممکن است بر داروهای ضدصرعی که فرد مصرف می‌کند تأثیر متقابل داشته باشد. پیش از استفاده از اسطوخودوس باید فواید و مضرات آن را در نظر گیرید و همواره از نصایح پزشکی یک متخصص معتبر استفاده کنید.
فواید
تحقیقات در مورد ویژگی‌های پزشکی اسطوخودوس ادامه دارند، با این حال برخی از تحقیقات ثابت کرده‌اند که دمیدن عطر اسطوخودوس به مقدار کمی موجب آرام‌بخشی و تسکین می‌شود. در یکی از تحقیقات که در سال ۲۰۰۷ انجام گرفت مشخص شد که عطر اسطوخودوس برای تمدد اعصاب مفید است. محققان بر این باورند که اسطوخودوس دارای ویژگی‌های ضدصرعی مرتبط با انتقال دهنده‌های عصبی GABA است. این ویژگی‌ها در تحقیق انجام گرفته در سال ۱۹۹۴ که نشان داد دمیدن روغن اسطوخودوس تشنج‌ را کاهش می‌دهد مشخص شد. به سبب تأثیرات آرام‌بخشی اسطوخودوس از آن برای درمان بی‌خوابی نیز استفاده می‌شود. این ویژگی اسطوخودوس می‌تواند به طور غیرمستقیم برای افرادی که هم دچار صرع و هم دچار بی‌خوابی هستند مفید واقع شود. محرومیت از خواب یکی از عوامل محرک حملات صرع است. از این رو، درمان بی‌خوابی به کمک اسطوخودوس احتمالاً موجب کاهش حملات صرع ناشی از کمبود خواب خواهد شد. اثر آرام‌بخشی اسطوخودوس همچنین ممکن است به افرادی که دچار اضطراب و حملات هراس (پانیک اَتک) هستند و این موارد علائم صرع آن‌ها را تشدید می‌کند نیز کمک کند.
تأثیرات منفی
شواهد محکمی مبنی بر این که اسطوخودوس می‌تواند محرک حملات صرع باشد وجود ندارد. اما هر فرد تجربه‌ی متفاوتی از اسطوخودوس دارد. این امکان وجود دارد که اسطوخودوس موجب حملات صرع در افراد مستعد گردد. برخی از انواع اسطوخودوس (اسطوخودوس تیری) حاوی ترکیباتی است که باعث حملات صرع می‌شود. دیگر روغن‌هایی که حاوی ترکیبات تشنج‌زا هستند عبارتند از کافور، رزماری، رازیانه و افسنطین. بنابراین افراد دچار صرع باید از مصرف محصولات حاوی اسطوخودوس به همراه هر یک از این روغن‌ها خودداری نمایند.
(منبع: medicinenet)

تاثیر موزیک در درمان بیماری صرع

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ