مزیت تماس پوست به پوست نوزاد و مادر بعد از زایمان

مهرناز زاوه
برای تعداد کمی از نوزادانی که بلافاصله بعد از زایمان نیاز به اقدامات اورژانسی ندارند، بهترین جا سینه‌ی مادر و تماس پوست به پوست است.

برای تعداد کمی از نوزادانی که بلافاصله بعد از زایمان نیاز به اقدامات اورژانسی ندارند، بهترین جا سینه‌ی مادر و تماس پوست به پوست است. این نوع تماس به تنظیم دمای بدن نوزاد و میزان تنفس او کمک می‌کند. در حال حاضر، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تماس پوست به پوست می‌تواند خطر مرگ نوزادانی با وزن کم در زمان زایمان را کاهش دهد.
در اکثر مواقع توصیه می‌شود که تماس پوست به پوست که به آن مراقبت کانگورویی مادر (KMC) هم گفته می‌شود بعد از زایمان در قالب روشی برای تقویت تمرین شیردهی انجام شود. بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، تماس فوری پوست به پوست مادر و نوزاد با طولانی‌تر شدن شیردهی آنها مرتبط است.
با آنکه تکنولوژی‌های مربوط به سلامت –از جمله دستگاه انکوباتور– می‌تواند باعث کمتر شدن خطراتی شود که نوزاد با آن روبرو است، اما محققان معتقدند چنین تجهیزاتی اغلب در کشورهایی با درآمد کم و متوسط در دسترس نیست، کشورهایی که ۹۹ درصد از مرگ نوزادان تا قبل از یک ماهگی در آنها رخ می‌دهد.
در حالی که KMC یا تماس پوست به پوست در شرایطی کمبود منابع دارویی برای بچه‌هایی که با وزن کم به دنیا می‌آیند بسیار مفید است، کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در تلاشند تا KMC یا تماس پوست به پوست را به اقدامی مفید و مؤثر برای تمام نوزادان تازه به دنیا آمده و مادران تبدیل کنند. محققان در آخرین تحقیقات خود دریافتند نوزادانی که بعد از زایمان، یک ساعت تماس پوست به پوست با مادر خود داشتند استرس و فشار کمتری متحمل شده، ضربان قلبشان نظم بیشتری داشته و کمتر گریه می‌کردند.
(منبع: NHS)

چگونه از بند ناف نوزاد مراقبت کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ