بدن‌تان چطور می‌فهمد که باید دست از غذا خوردن بکشید؟

مهرناز زاوه
از خوردن زیاد پرهیز کنید. این نصیحتی است که تقریبا همه به ما می‌کنند. اما از کجا می‌فهمید که واقعا سیر شده‌اید؟ کجا باید از خوردن غذا دست بکشید؟ خب باید گفت که بدن شما دارای سیستم تنظیم کننده‌ی مناسبی است که تنها کار آن به عملکرد معده مربوط نمی‌شود.

از خوردن زیاد پرهیز کنید. این نصیحتی است که تقریبا همه به ما می‌کنند. اما از کجا می‌فهمید که واقعا سیر شده‌اید؟ کجا باید از خوردن غذا دست بکشید؟ خب باید گفت که بدن شما دارای سیستم تنظیم کننده‌ی مناسبی است که تنها کار آن به عملکرد معده مربوط نمی‌شود. در اینجا به نکاتی برای شناخت سیگنال‌های آن اشاره می‌کنیم.
مکانیسم بازخورد
آیا می‌دانستید که حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا مغز به سیگنال‌های معده و اشباع بودن آن پاسخ دهد؟ یکی از اساسی‌ترین مکانیسم‌های مغز زمانی است که معده‌ی شما به خاطر خوردن غذا منبسط می‌شود. این انبساط در دیواره‌های معده، سیگنالی را به مغز می‌فرستد که بعد به شما کمک می‌کند دست از غذا خوردن بردارید. 
سوای این مسئله، بدن شما هورمونی به نام گرلین تولید می‌کند که در زمان گرسنگی‌ (یا زمانی که معده تان خالی است) به مغز سیگنال می‌فرستد و زمانی که در حال خوردن هستید میزان آن کم می‌شود.
مزه‌ی غذا تغییر خواهد کرد
نخستین جایی که هضم غذا از آن آغاز می‌شود در دهان شماست، یعنی زمانی که غذایتان را می‌جوید. بزاق دهان شما سرشار از مواد شیمیایی است که نه تنها تا حدی غذا را هنگام خوردن تجزیه می‌کند، بلکه سیگنالی هم به مغز می‌فرستد تا معده‌ی شما را برای ترشح عصاره‌های هاضمه آماده کند. این مکانیسم زمانی هم که سیر هستید فعالیت می‌کند. جداره‌ی معده‌ی شما شروع می‌کند به انبساط یافتن و به مغز شما می‌گوید که شما سیر هستید. این پیام از مغز شما به سمت دهانتان منتقل می‌شود. در واکنش به آن، گیرنده‌های مزه واکنش نشان داده و پذیرش‌ مزه‌ی غذا را متوقف می‌کند. بهترین روش برای انجام این کار آن است که به آرامی غذا بخورید و هرآنچه را می‌خورید مزه مزه کنید.
(منبع: thehealthsite)

این گیاه یک ضد اشتهای معجزه گر است!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ