پیشادیابت و ارتباط آن با آسیب کلیوی

مهرناز زاوه
دیابت یکی از عوامل خطرزای اصلی برای بیماری کلیه است و حدود ۳۰ درصد از افرادی که دیابت نوع ۱ دارند و ۱۰ تا ۴۰ درصد از افرادی که دیابت نوع ۲ دارند به بیماری و مشکلات کلیوی مبتلا می‌شوند.

دیابت یکی از عوامل خطرزای اصلی برای بیماری کلیه است و حدود ۳۰ درصد از افرادی که دیابت نوع ۱ دارند و ۱۰ تا ۴۰ درصد از افرادی که دیابت نوع ۲ دارند به بیماری و مشکلات کلیوی مبتلا می‌شوند. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که حتی پیش از تشخیص دیابت، بالاتر بودن قند خون از حد طبیعی آن می‌تواند منجر به بروز آسیب‌هایی به کلیه شود.
آمار نشان می‌دهد که حدود ۸۶ میلیون نفر در ایالات متحده مشکل پیشادیابتی دارند، یعنی میزان قند خون آنها بالاتر از سطح عادی بوده اما آنقدر نیست که بتوان گفت مبتلا به دیابت هستند. بدون انجام اقداماتی نظیر افزایش فعالیت فیزیکی، کاهش وزن و داشتن یک رژیم غذایی سالم، افرادی که علائم پیشادیابتی دارند ظرف ۱۰ سال به دیابت نوع ۲ مبتلا خواهند شد.
اخیرا محققان طی تحقیقاتی کوشیده‌اند تا ارتباطی بین علائم پیشادیابتی و آسیب کلیوی پیدا کنند اما آنها دریافتند که چنین تحقیقاتی، نتایج متغیری به همراه دارد که این تیم را بر آن داشت تا از «میزان تصفیه ی گلومرولی (GFR)» استفاده کنند.
GFR نوعی تست عملکرد کلیه است که می‌تواند حجم خونی را که از گلومرولی در هر دقیقه عبور می‌کند محاسبه کند. گلومرولی فیلترهای کوچکی در کلیه هستند که مواد زائد را از خون جدا می‌کنند. بالا بودن میزان GFR نشانه‌ی ناهنجاری کلیوی است که می‌تواند به مرور زمان به آسیب کلیوی بیانجامد.
محققان در این زمینه به منظور شناخت و درک بیشتر این مسئله که آیا علائم پیشادیابتی با آسیب‌های کلیوی مرتبط است یا نه آزمایش GFR‌، میزان قند خون در زمان ناشتایی و یا میزان HbA1c را بر روی ۱۳۲۴ فرد ۵۰ تا ۶۲ ساله مورد بررسی قرار دادند. در بین این افراد، بیماران پیشادیابتی هم وجود داشت. بعد از در نظر گرفتن شیوه‌ی زندگی و نوع داروها، محققان دریافتند آن دسته از افرادی که علائم پیشادیابتی داشتند، میزان mGFR آنها نسبت به افرادی که علائم پیشادیابتی نداشتند بالاتر بوده که نشانه‌ی تصفیه بیش از اندازه یا معکوس در کلیه آنها بود. از طرفی میزان بالای FG (یا قند ناشتا) در بین شرکت کننده‌ها با میزان بالای پروتئین آلبومین در ادرار مرتبط بوده که نشانه‌ی نخستین علائم بیماری کلیوی است.
(منبع: medicinenet)

برای سالم ماندن کلیه‌ها چه بخوریم ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ