۱۰ تمرین یوگا برای داشتن شکمی صاف-قسمت اول

مهرناز زاوه
کاهش وزن صرفا با هدف داشتن یک اندام متناسب صورت نمی‌گیرد. سلامتی نیز از جمله مسائلی است که اهمیت بسیاری دارد. برای کاهش وزن از طریق یوگا، باید ریلکس کنید و نگران چربی‌های بدن نباشید.

سبک زندگی نادرست، عادات ناسالم غذایی، ورزش نکردن و بالا بودن سطح استرس، همه اینها منجر به شکل گرفتن یک شکم چاق و شل و ول می‌شوند. ممکن است به این فکر بیفتید که با انجام حرکات ورزشی متناسب با عضلات شکم، شکمی صاف و یک پارچه داشته باشند؛ اما تمرینات ورزشی سنگین با عوارض جانبی مختلفی مانند درد عضلانی و گرفتگی عضلات همراه‌اند. شما می‌توانید با خوردن مواد غذایی سالم، انجام تمرینات ورزشی مناسب و یوگا به خود کمک کنید. کاهش وزن صرفا با هدف داشتن یک اندام متناسب صورت نمی‌گیرد. سلامتی نیز از جمله مسائلی است که اهمیت بسیاری دارد. برای کاهش وزن از طریق یوگا، باید ریلکس کنید و نگران چربی‌های بدن نباشید. برتری یوگا در این است که هر یک از آساناها (تمرینات اصلی یوگا) مزایای مخصوص به خود را دارند. فراموش نکنید که برخورداری از سلامتی و آرامش روانی نیز به اندازه کوچک کردن شکم اهمیت دارد.
آسانا ۱: اوتکات آسانا (Uthkatasana)
از آنجایی که انجام این تمرین شبیه نشستن بر روی یک صندلی خیالی است، به آن حرکت صندلی نیز گفته می‌شود. این آسانا به تقویت عضلات تحتانی کمر، ستون فقرات، لگن و قفسه سینه کمک می‌کند. انجام اوتکات آسانا مستلزم تمرکز بر روی عضلات مورد استفاده در این حرکت است. از این رو، باعث افزایش آرامش روانی شما می‌شود.
مراحل
•بر روی مت یوگا بایستید و دست‌های خود را در حالت ناماسته قرار دهید.
•سپس خم شوید تا زانوها در موازات ران قرار بگیرند. فرض کنید بر روی صندلی نشسته‌اید.
•در مرحله بعد، دست‌های خود را روی سر بگذارید.
•نیم تنه خود را کمی به جلو خم کرده و نفس بکشید. تا زمانی که می‌توانید در این حالت بمانید. سعی کنید تا حد امکان تمرکز کنید و به صورت عادی نفس بکشید.
•برای خارج شدن از این حالت، زانوها را راست کرده و دست ها را تا قفسه سینه پایین بیاورید.
آسانا ۲: جریان وینیاسا (vinyasa flow)
جریان وینیاسا با اجرای چند آسانای مختلف انجام می‌شود. این حرکت به افزایش ضربان قلب و تقویت عضلات بازو، کمر و شکم کمک می‌کند. جریان وینیاسا از سه حرکت پاروات آسانا یا سگ سر پایین، بوجانگ آسانا یا مار کبری و کومباک آسانا تشکیل شده است که با انجام مجدد پاروات آسانا به پایان می‌رسد. تمام این حرکات با تمرکز بر نحوه نفس کشیدن انجام می‌گیرند.
مراحل
•این تمرین با انجام حرکت سگ سر پایین آغاز می‌شود. عادی نفس بکشید و چند لحظه در این وضعیت بمانید.
•سپس، بالا تنه خود را با بکارگیری بازوها به سمت پایین خم کنید. در حین انجام این حرکت نفس خود را بیرون دهید. وقتی به زمین رسیدید، قفسه سینه را از روی زمین بلند کنید تا در حالت بوجانگ آسانا یا مار کبری قرار بگیرید. چند لحظه در این حالت بمانید.
•به طور منظم نفس بکشید و به حالت پلانک بروید. چند لحظه در این وضعیت بمانید.
•در آخر، به حالت سگ سر پایین برگردید و این تمرین را ۵ مرتبه تکرار کنید.
آسانا ۳: ناوک آسانا (Naukasana)
ناوک آسانا که به عنوان حرکت قایق نیز شناخته می‌شود، یک تمرین عالی برای تقویت عضلات شکم است. این حرکت نه تنها باعث تقویت عضلات کمر و شکم می‌شود، بلکه پا و بازوها را نیز مقاوم می‌سازد. بنابراین اگر به دنبال تمرین دادن کل بدن هستید، این آسانا گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.
مراحل
•بر روی مت یوگا دراز بکشید. پاها را بر روی هم بگذارید و بازوها را در کنار بدن قرار دهید.
•نفس بگیرید و در حین بازدم، قفسه سینه خود را از روی زمین بلند کنید. در همین حال، پای خود را از روی زمین بردارید. سعی کنید بازوهایتان صاف باشند و انگشت ها به سمت جلو کشیده شوند.
•در این حالت با تغییر رنگ عضلات شکم مواجه می‌شوید، چون ماهیچه‌های شکم منقبض می‌شوند.
•برای خارج شدن از این حالت، نفس خود را بیرون دهید و به آرامی به حالت اول برگردید.
(منبع: shape)

یوگا و پیلاتس چه تاثیری بر ذهن و روان‌تان می‌گذارند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ