همه نکاتی که درباره جراحی پیشانی و شیوع آن باید بدانید

پانته آ توتونپیان
پیشانی برآمده می‌خواهید یا اتوکشیده؟

می‌گویند سرنوشت آدم‌ها را از پیشانی‌شان می‌شود، خواند؛ اصلا از خود کلمه هم مشخص است، می‌گویند «سر» نوشت. یعنی کسی که پیشانی بلندی دارد، می‌گویند بختش بلند است و خلاصه همه‌جوره بخت و سرنوشت را به پیشانی گره می‌زنند. اما حالا پیشرفت علم کاری کرده که حتی به پیشانی هم نمی‌توان اعتماد کرد. هستند افرادی که این روزها به پیشانی بلند و بخت بلند و این حرف‌ها کاری ندارند و می‌خواهند در پیشانی‌شان دست ببرند. بله، پیشانی بلند از قدیم قشنگ بوده اما کسانی هستند که می‌خواهند با عمل جراحی پیشانی را کوتاه کنند. علم و تکنولوژی هم که منوی آزاد دارد و هر نوع خواسته انسان را برآورده می‌کند. جراحی پیشانی عملی است که شاید حتی اسم آن را نشنیده باشید اما در تهران کسانی هستند که برای این جراحی به مطب متخصصان زیبایی مراجعه می‌کنند. صحبت‌های کارشناسانه دکتر علیرضا شهاب‌الدین، متخصص جراحی را درباره این جراحی و عوارض احتمالی‌اش بخوانید. 
سارا میرشجاعی

 حکایت جراحی پشت جراحی
وقتی وارد مطب می‌شوم او را می‌بینم که همراه خانم میانسالی روی صندلی انتظار نشسته است. چهره‌ای معمولی دارد. از آنها که نمی‌توانی بگویی زیباست و در عین حال که زشت هم نیست. کنارش می‌نشینم و به بهانه اینکه من هم می‌خواهم عمل جراحی انجام دهم با او همکلام می‌شوم. نزدیک 45‌ساله و مجرد است و برای کوتاه کردن پیشانی آمده است. خودش می‌گوید: «‌قبل از همه چیز احساس کردم بینی بزرگی دارم که صورتم را خیلی زشت کرده است. چند سال پیش جراحی بینی را انجام دادم. اگرچه بینی‌ام کوچک شد اما وقتی جلوی آینه می‌ایستادم راضی نبودم؛ به‌نظرم چانه‌ام بیش از اندازه دراز به نظر می‌رسید. تصمیم گرفتم چانه‌ام را عمل کنم. بعد از عمل چانه، به‌نظرم پیشانی‌ام هم زیادی بلند است و می‌خواهم پیشانی‌ام را کوتاه‌تر کنم.» بین صحبت‌هایش چندبار از من می‌پرسد: «به‌نظرت عمل بینی و چانه‌ام خوب بوده؟ بینی‌ام قشنگ شده؟» و من هربار در جوابش می‌گویم: « بله، به‌نظرم خیلی قشنگ شده‌ای. جراحی خوبی داشته‌ای.» اما او هربار با اصرار و نوعی ناامیدی خاص می‌گوید: «اما به‌نظر خودم خیلی خوب نشده. دلم می‌خواست بهتر و قشنگ‌تر از این می‌شد؛ راضی نیستم.» خانمی که کنارش نشسته و می‌گوید مادرش است میان صحبت‌های‌مان می‌پرد و با ناراحتی و نارضایتی می‌گوید: «از دستش خسته شده‌ام؛ هر روز باید در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های مختلف باشم تا جراحی جدیدی انجام دهد. از وقتی پدرم فوت کرد و املاک او به من رسید در حال خرج کردن برای جراحی‌های مختلف او هستم. تا به حال 80میلیون تومان برای جراحی بینی، چانه، تزریق ژل لب و گونه و چه و چه پرداخته‌ام. حالا هم که عمل جدید پیشانی.» و با خشم سر خود را برمی‌گرداند. چند دقیقه دیگر کنارشان می‌نشینم که ببینم از تصمیم خود پشیمان می‌شود یا نه. منشی نام دختر را صدا می‌زند و او مصمم به اتاق جراحی می‌رود. نزدیک یک ساعت پشت در اتاق می‌نشینم تا نتیجه جراحی را بدانم. او را از اتاق جراحی بیرون می‌آورند، حال چندان مساعدی ندارد. مادرش به من می‌گوید: «دعا کن این بار دیگر عمل کردن سر و صورت، از سرش بیفتد.» 

جراحی پیشانی با چه هدفی انجام می‌شود؟
دکتر شهاب‌الدین درباره عمل پیشانی به مجله «سیب سبز» می‌گوید: عمل جراحی پیشانی یکی از روش‌‌های لیفت ناحیه پیشانی و ابرو است و این عمل بیشتر برای این مورد به کار می‌رود. به‌طور طبیعی وقتی سن بالاتر می‌رود چروک پیشانی و افتادگی ابرو و… اتفاق می‌افتد که برای کسانی که قصد عمل زیبایی دارند از عمل جراحی پیشانی برای لیفت کردن استفاده می‌شود. با این روش پوست ناحیه پیشانی و ابرو بالا کشیده می‌شود. اما این عمل برای کسانی که اصرار دارند پیشانی خود را کوتاه کنند نیز به‌کار می‌رود که البته روش روتین و رایجی نیست و کمتر انجام می‌شود. فقط برای کسانی که واقعا به این عمل جراحی نیاز دارند، ممکن است این کار را انجام دهیم. به‌طور کلی جراحی کوتاه کردن طول پیشانی یک عمل خاص است که بسیار به‌ندرت انجام می‌شود و اگر فردی اصرار زیاد برای این جراحی داشته باشد آن را انجام می‌دهیم. اما در هر صورت فردی که خواهان این جراحی است باید از عوارض آن آگاه باشد تا بتواند تصمیم درستی بگیرد.

ادامه ی این پرونده ویژه را در شماره 149 مجله ی سیب سبز بخوانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ