دلایل واقعی مضر بودن سیگار-قسمت دوم

مهرناز زاوه
سیگار بزرگترین عامل مرگ قابل پیشگیری در جهان است. مطالعات اخیر نشان داده که افراد سیگاری، سلامت افراد غیر سیگاری را هم به خطر می‌اندازند.

سیگار بزرگترین عامل مرگ قابل پیشگیری در جهان است. مطالعات اخیر نشان داده که افراد سیگاری، سلامت افراد غیر سیگاری را هم به خطر می‌اندازند. در مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۳ در اخبار پزشکی منتشر شد، مشخص شد که به طور متوسط، افراد سیگاری ۱۰ سال زودتر از غیرسیگاری‌ها می‌میرند. در اینجا در ادامه قسمت اول به دلایلی اشاره می کنیم که نشان می‌دهد سیگار نه تنها باعث بروز انواع بیماری‌ها می‌شود، بلکه می‌تواند مسبب مرگتان شود.
دلیل ۵: سیگار می‌تواند به انزال زودهنگام و کم شدن میل جنسی بیانجامد
با اینکه انزال زودهنگام بیشتر در مردان مسن رخ می‌دهد، اما افراد جوانی که سیگار می‌کشند هم در معرض چنین مشکلی قرار دارند. چرا که سیگار کشیدن به کمبود جریان خون منتهی شده، میزان حساسیت را در آلت کم می‌کند و علاوه بر بیماری قلبی به کم شدن بنیه‌ی بدن هم می‌انجامد. تمام این‌ها با هم باعث عدم کارکرد درست سیستم باروری مرد شده و به انزال زودهنگام می‌انجامد. سوای این مسئله، تحقیقات نشان می‌دهد که سیگار کشیدن به طور مستقیم بر میل جنسی مرد، بنیه و شور و علاقه‌ی او به رابطه‌ی جنسی تأثیر می‌گذارد.
دلیل ۶: سیگار عاملی است که به نعوظ ناقص می‌انجامد
اگر در حفظ وضعیت نعوظ و طولانی تر شدن آن مشکل دارید، باید بدانید که علت بروز این مشکل مصرف سیگار است. در واقع سیگار کشیدن باعث انقباض رگ‌هایی می‌شود که به طور مستقیم به عدم توانایی در حفظ نعوظ منتهی می‌شود (به این خاطر که سیگار به کم شدن جریان خون در آلت می‌انجامد). مواد شیمیایی موجود در سیگار می‌تواند مسیر رگ‌های خونی را به سمت آلت تغییر داده و منجر به شکل‌گیری لخته‌های خون در سرخرگ‌ها شده و این باعث کاهش جریان خونی می‌شود که هنگام برانگیختگی به طرف آلت می‌رود.
دلیل ۷: سیگار باعث می‌شود استخوان‌هایتان شکننده شود
تحقیقات زیادی نشان داده است که سیگار کشیدن باعث کم شدن چگالی استخوان می‌شود چرا که میزان کلسیم بیشتری را از استخوان‌ها می‌گیرد. این کمبود در استخوان‌ها به شروع زودهنگام پوکی استخوان، درد مفاصل و حتی افتادن دندان‌ها می‌انجامد.
دلیل ۸: سیگار باعث لکه‌دار شدن دندان‌هایتان می‌شود
سیگار حاوی قطران است، ماده‌ای شیمیایی که سطح دندان‌هایتان را پوشانده و باعث می‌شود رنگشان به زرد متمایل شود. این قطران را به سختی می‌توان با شستشوی دندان پاک کرد چرا که اغلب باعث شکل‌گیری لکه‌های دائمی بر دندان‌های فرد سیگاری می‌شود. سوای این مسئله که عادت سیگار کشیدن باعث از بین رفتن باکتری‌های سالم در دهان می‌شود، از طرفی به بالا رفتن میزان ترشح بزاق و شکل‌گیری بیشتر جرم و رسوبات در آن می‌انجامد.
دلیل ۹: سیگار باعث بوی بد دهان می‌شود
سوای این مسئله که سیگار باعث از بین رفتن باکتری‌های سالم دهان می‌شود، در هاضمه، عفونت‌های گلویی و شکل‌گیری مواد شیمیایی داخل دهان هم مشکلاتی به همراه می‌آورد. همچنین می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند برفک دهانی شود و یا به بیماری دیگری به نام سقف دهان منتهی شود (که طی آن سقف دهان بیمار از رسوبات سیگار پر شده و منجر به شکل‌گیری لکه‌های قرمز کوچک روی آن می‌شود).
(منبع: thehealthsite)

آیا سیگار کشیدن باعث تشدید خطر اسکیزوفزنی می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ