تاثیر ورزش در سنین پایین بر بهبود عملکرد روده

مهرناز زاوه
محققان دریافته‌اند که ورزش کردن در سنین پائین باعث تغییر عملکرد میکروب‌های موجود در روده شده و در نتیجه عملکرد بهتر مغزی و متابولیسمی را در زندگی برایمان به همراه خواهد داشت.

محققان دریافته‌اند که ورزش کردن در سنین پائین باعث تغییر عملکرد میکروب‌های موجود در روده شده و در نتیجه عملکرد بهتر مغزی و متابولیسمی را در زندگی برایمان به همراه خواهد داشت.
فلور روده ما دارای قدرت زیادی بوده که می‌تواند بر بخش‌های مختلف فیزیولوژی بدن ما تأثیر بگذارد. باکتری‌های روده‌ای می‌توانند یک سد محافظتی طبیعی ایجاد کنند که باعث کم شدن آسیب‌پذیری ما نسبت به عفونت شده و فعالیت آنزیم‌های هاضمه را افزایش می‌دهد. علاوه بر این٬ برخی از انواع باکتری‌های روده بر انتشار برخی ژن‌های میزبان هم تأثیر گذاشته که آنها هم بر مصرف مواد مغذی٬ متابولیسم و تکامل سیستم عصبی روده‌ای تأثیرگذار هستند.
روده‌ی شما مغز دوم شماست
روده‌ی انسان را اغلب مغز دوم او می‌نامند٬ و این به دلیل سیستم عصبی روده‌ای آن است که قسمت پشتی و جلویی مغز را با بخش اصلی آن مرتبط ساخته و تغییرات احساسی را تحریک می‌کند.
ما انسان‌ها جزو «بالاشاخه پسین‌دهانیان» هستیم٬ که بدان معناست که وقتی داخل رحم رشد می‌کنیم٬ مقعد ما در وهله‌ی اول از یک بخش از رویان رشد یافته و بعد از آن دهان شکل می‌گیرد. بنابراین یکی از سیستم‌های مهمی که این میان شکل می‌گیرد سیستم روده-معده‌ای ماست که باعث ارتباط بین دهان و مقعد می‌شود. بنابراین باید گفت که وضعیت روده‌ی ما شدیدا در سلامت ما تأثیرگذار است. این میان٬ ورزش هم بر جنبه‌های مختلف سلامت ما هم به لحاظ متابولیسمی و هم به لحاظ روانی تأثیر می‌گذارد.
محققان می‌گویند اگرچه جمعیت میکروب‌های ناهمسانی که در روده‌ی ما وجود دارد در دوران بزرگسالی تحت تأثیر رژیم غذایی و الگوهای خواب قرار گرفته و با آن هماهنگ می‌شود٬ اما ریزساختارهای روده‌ی ما در سنین پائین با این شرایط سازگاری بیشتری پیدا می‌کند.
(منبع: health)

برداشتن پولیپ‌های بزرگ روده بزرگ بدون جراحی عمده

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ