کدام روش‌های طبیعی سفید کردن دندان واقعا موثرند؟-قسمت سوم

مهرناز زاوه
جوش شیرین پلاک و لکه‌های باقی مانده بر سطح دندان‌ها را بر طرف کرده و تاثیر اسیدهای باکتریایی موجود در دهان را خنثی می‌سازد. اما یک ترکیب ساینده است و می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند.

در قسمت اول و دوم این مطلب بخشی از نظرات دکتر اوچنو اوکویه، مدیر بالینی گروه دندانپزشکی لندن درباره روش‌های طبیعی سفید کردن دندان را خواندید. در اینجا ادامه‌ی مطلب را می‌خوانید.
روغن نارگیل
ادعا: بر اساس یک روش سنتی که از هزاران سال پیش مرسوم بوده است، از روغن نارگیل برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده می‌شود. برای این کار کافی است هر روز صبح یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل برداشته و آن را به مدت ۲۰ دقیقه در دهان خود نگه دارید. روغن نارگیل به چربی موجود در غشای سلولی انواع باکتری ها می‌چسبد. از این رو، وقتی محلول را از دهان خود خارج می‌کنید، از شر میکرو ارگانیسم های ناخواسته موجود در دهانتان نیز خلاص می‌شوید.
نظر دندان پزشک: منفی. هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد روغن نارگیل نقش پاک‌کنندگی و سفیدکنندگی داشته باشد. البته روغن نارگیل می‌تواند برخی از باکتری‌ها و بقایای مواد غذایی را از داخل دهان پاکسازی کند، اما هیچ شواهدی مبنی بر سفیدکنندگی روغن نارگیل وجود ندارد.
جوش شیرین
ادعا: بی کربنات سدیم یا جوش شیرین یک ترکیب ساینده است که می‌تواند لکه‌های به جا مانده از قهوه و چای را از سطح دندان‌ها بر طرف کند. نصف قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با نصف قاشق چای‌خوری آب مخلوط کنید تا به یک ماده خمیرمانند دست یابید. سپس از خمیر حاصل برای مسواک زدن استفاده کنید. پس از چند روز خواهید دید که دندان‌هایتان سفیدتر شده‌اند.
نظر دندان پزشک: مثبت. بی کربنات سدیم که به عنوان جوش شیرین شناخته می‌شود، یک ماده شیمیایی است که در بسیاری از محصولات سفید کننده و خمیر دندان‌ها بکار گرفته می‌شود. جوش شیرین پلاک و لکه‌های باقی مانده بر سطح دندان‌ها را بر طرف کرده و تاثیر اسیدهای باکتریایی موجود در دهان را خنثی می‌سازد. اما یک ترکیب ساینده است و می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند.
لیمو
ادعا: هر روز صبح یک برش لیمو را به مدت چند دقیقه در دهان خود بمکید یا با استفاده از آب لیمو دهان‌شویه کنید. اسید لیمو حتی کوچک‌ترین مولکول‌های موجود در منافذ دندان ها را از بین می‌برد.
نظر دندان پزشک: منفی. غلظت اسید سیتریک موجود در آب لیمو آن قدر بالا است که می‌تواند به مینای دندان آسیب بزند. آب لیمو ترکیب مناسبی برای شتسشوی دهان نیست. خاصیت اسیدی لیمو از سرکه هم بیشتر است. آب لیمو نه تنها دندان‌های شما را سفیدتر نمی‌کند، بلکه آنها را تحلیل برده و در طولانی مدت لکه‌دار می‌سازد.
کدام‌یک از ترکیبات فوق عملکرد بهتری دارند؟
توت فرنگی بهترین پاک‌کننده طبیعی برای دندان است. این میوه طعم خوبی دارد، برای دندان‌ها مفید است و سرشار از آنتی اکسیدان است. خوردن توت فرنگی باعث پاکسازی دهان و دندان‌های شما خواهد شد. البته توت فرنگی نمی‌تواند مولکول‌های لکه‌زا را از سطح دندان‌ها بیرون کند، اما ظاهر آنها را تمیز و درخشان جلوه می‌دهد. با این حال، عمل سفید کردن دندان‌ها به صورت حرفه‌ای توسط تکنسین‌های آموزش دیده انجام می‌گیرد. شما می‌توانید با استفاده از خمیر دندان‌های سفید کننده و خوردن توت فرنگی به سفید ماندن دندان‌های خود کمک کنید!
(منبع: dailymail)

آیا سفید کردن دندان ها مضر است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ