استفاده از داروهای ضدافسردگی در دوران بارداری و بالا رفتن خطر نقص عضو در زمان تولد

مهرناز زاوه
طی آخرین تحقیقات انجام شده مشخص شد که بین استفاده از داروی SSRI (داروهای بازدارنده‌ی بازجذب انتخابی سروتونین) در دوران بارداری و بالا رفتن خطر اوتیسم در بچه‌ها ارتباط‌هایی وجود دارد.

طی آخرین تحقیقات انجام شده مشخص شد که بین استفاده از داروی SSRI (داروهای بازدارنده‌ی بازجذب انتخابی سروتونین) در دوران بارداری و بالا رفتن خطر اوتیسم در بچه‌ها ارتباط‌هایی وجود دارد. محققان در این تحقیق بیشتر بر روی داروی پاروکسیدین تمرکز داشته‌اند که برای درمان افسردگی، اختلالات پنیک، اختلال تشویش اجتماعی، اختلال وسواس فکری عملی، تشویش بسط یافته و اختلال استرسی پس از ضایعه‌ی روانی استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید کار پروکسیدین افزایش میزان سروتونین است که ماده‌ای در مغز است که باعث حفظ تعادل روانی می‌شود.
تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از یک-پنجم زنانی که در سن باروری و زایمان هستند دچار افسردگی خفیف تا متوسط‌اند. علاوه بر این طی سال‌های اخیر میزان تجویز داروهای ضدافسردگی در دوران بارداری افزایش یافته است. اگرچه پاروکسیدین برای استفاده در دوران بارداری تا سال ۲۰۰۵ ایمن و مطمئن بود، اما تحقیقات بیشتر نشان داد که خطر نقص عضو عروقی در نوزادانی که در معرض این دارو قرار می‌گیرند وجود دارد.
در همین ارتباط، محققان تحقیقاتی انجام داده و در آن، عدم مصرف پاروکسیدین را با مصرف آن در سه ماهه اول بارداری مقایسه کرده و دریافتند که این دارو خطر هر نوع نقص عضو مادرزادی را تا ۲۳ درصد و خطر نقص عضو عروقی در نوزادان را تا ۲۸ درصد افزایش می‌دهد.
با توجه به مزیت‌های داروهای ضدافسردگی و بازدارنده‌های بازجذب انتخابی سروتونین از جمله پاروکسیدین در دوران بارداری، باید گفت که این دارو در بهترین حالت غیرقابل اعتماد بوده و هر نوع افزایش خطر آن –چه زیاد یا کم– بسیار بالا خواهد بود. محققان اضافه کردند که هر نوع افزایش خطر مربوط به این دارو بسیار شاخص است، خصوصا با در نظر داشتن مزیت‌های استفاده از SSRIها  در دوران بارداری که هنوز قابل اعتماد نیست، و این نشان می‌دهد که بروز تغییرات در متابولیسم باعث می‌شود این داروها با سرعت بیشتری از بدن پاک شوند. 
(منبع: medicinenet)

آیا مصرف ایبوپروفن در دوران بارداری خطر دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ