فرزند بیشتر، روند پیری کُندتر

مهرناز زاوه
تحقیقات جدید نشان می‌دهد در حالی که مادر شدن تجربه‌ای فوق العاده است، اکثر مادرها نمی‌دانند که شب بیداری‌ها و بدخلقی‌های مربوط به آن می‌تواند برای سالخوردگی آنها مفید باشد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد در حالی که مادر شدن تجربه‌ای فوق العاده است، اکثر مادرها نمی‌دانند که شب بیداری‌ها و بدخلقی‌های مربوط به آن می‌تواند برای سالخوردگی آنها مفید باشد. محققان می‌گویند زنانی که بچه‌های بیشتری دارند نسبت به زنانی که بچه‌های کمتری دارند اندازه تلومرهای آنها کوتاهتر است. همانطور که می‌دانید تلومرها، سرپوش‌هایی در انتهای هر DNA هستند که از کروموزوم‌های ما در برابر آسیب محافظت می‌کنند- کروموزوم‌ها ساختارهای رشته مانندی هستند که تمام اطلاعات ژنتیکی ما در آنها وجود دارد.
هر زمان که سلولی همانندسازی می‌کند، تلومرها هم کوتاه‌تر می‌شوند. آنها در نهایت آنقدر کوتاه می‌شوند که دیگر قادر به محافظت از کروموزوم‌ها در برابر آسیب نخواهند بود و این باعث می‌شود که نسبت به آسیب‌ها حساس‌تر شده و این مسئله به سالخوردگی سلول‌ها و توقف عملکرد مفید و مؤثر آنها بیانجامد.
در همین ارتباط محققان حدود ۷۴ زن را در دو استان مجاور هم در کوهپایه‌های جنوب غرب گواتمالا ارزیابی کرده و این مسئله را سنجیدند که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ چه تعداد بچه آوردند. در آغاز این بازه‌ی ۱۳ ساله، طول تلومرهای زنان با توجه به بزاق دهان آنها سنجیده شد. این میزان یک بار دیگر در پایان آزمایش هم مورد سنجش قرار گرفت، اما این بار از طریق نمونه‌ی پندک دهانی آنها.
آنها دریافتند اندازه تلومرهای زنانی که در این بازه‌ی ۱۳ ساله صاحب فرزندان بیشتری شدند، بلندتر از زنانی بود که بچه‌های کمتری آورده بودند؛ در واقع به ازای تولد هر نوزادی که زنده مانده بود حدود ۰.۰۵۹ واحد به تلومر آنها افزوده شد. آنها چنین نتیجه‌گیری کردند که داشتن بچه‌ی بیشتر باعث کاهش سالخورگی سلولی می‌شود. 
(منبع: NHS)

احتمال افسردگی بیشتر برای عزیز دردانه‌ی مادر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ