نکاتی که باید درباره مصرف شامپو بدانید-قسمت دوم

مهرناز زاوه
هرگز بیش از حد شامپو نزنید و بیشتر روی ریشه موها تمرکز کنید. بسیاری از افراد به اندازه یک کف دست شامپو بر می‌دارند و موهای خود را به معنای واقعی کلمه مالش می‌دهند، در حالی که شامپو برای چنین کاری ساخته نشده است.

در قسمت اول با حقایقی درباره موهایتان آشنا شدید. در اینجا نکات دیگری را مرور می‌کنیم.
شامپو هیچ کاری با موهای شما ندارد
هرگز بیش از حد شامپو نزنید و بیشتر روی ریشه موها تمرکز کنید. بسیاری از افراد به اندازه یک کف دست شامپو بر می‌دارند و موهای خود را به معنای واقعی کلمه مالش می‌دهند، در حالی که شامپو برای چنین کاری ساخته نشده است. شامپو برای ریشه‌های مو ساخته شده و ارتباطی با خود مو ندارد. شما می‌توانید موهای خود را به چند بخش تقسیم کنید: مقداری شامپو روی ریشه موها بریزید و سپس آبکشی کنید. برای ساقه تا نوک موها از حالت‌دهنده استفاده کنید. این ترفند ساده تاثیر قابل توجهی بر سلامت موهای شما خواهد داشت. در این شرایط، حتی اگر هر روز سرتان را بشورید، قطعا از شامپوی کمتری استفاده خواهید کرد.
کمتر شامپو زدن ربطی به کاهش چربی سر ندارد 
یکی از نکاتی که طرفداران جنبش ضد شامپو بر آن تاکید دارند، این است که شامپو چربی طبیعی پوست سر را از بین می‌برد و باعث می‌شود که غدد سباسه بیش از حد چربی تولید کنند. بنابراین، وقتی مصرف شامپو را کنار می‌گذارید، تولید چربی کاهش می‌یابد و سرتان به طور طبیعی چربی کمتری خواهد داشت. اما این باور چندان درست نیست. تولید سبوم از عوامل مختلفی از قبیل هورمون، رژیم غذایی و عوامل ژنتیکی تاثیر می‌پذیرد. اما نشستن موها به هیچ وجه باعث کاهش سرعت روند تولید سبوم نمی‌شود. مثل این است که بگوییم اگر موهای پا را اصلاح نکنید، نازک‌تر خواهند شد. در حالی که هیچ شواهدی مبنی بر صحت این ادعا وجود ندارد.
عدم استفاده از شامپو به معنی نشستن مو نیست
با این حال، در نسخه‌های مختلف جنبش ضد شامپو، عدم استفاده از شامپو به این معنا نیست که اصلا موهای خود را نشورید: شستشوی مو با آب به طور کلی قابل قبول است. برخی از افراد توصیه می‌کنند که از جایگزین‌های طبیعی مانند جوش شیرین یا سرکه سیب برای شستشوی موی سر استفاده شود.
پودر بچه و شامپوی خشک چربی را از بین می‌برد
آیا دوست دارید کمتر شامپو استفاده کنید، اما نمی‌توانید ظاهر چرب موهای خود را تحمل کنید؟ استفاده از پودر بچه روی پوست‌های چرب کمک می‌کند که از شر سبوم اضافی خلاص شوید. شامپوهای خشک (که به صورت پودر و اسپری عرضه می‌شوند) اساسا به همین ترتیب عمل می‌کنند. فرمول‌های دست‌ساز مانند گارنیر فراکتیس که برنده جایزه بهترین لوازم آرایشی بهداشتی در سال ۲۰۱۳ شده است، از این مزیت نیز برخوردارند که بر روی موهای تیره نامرئی به نظر می‌رسند.
منبع: health

روش‌های مراقبت از مو برای شما که به استخر می‌روید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ