نکاتی که باید درباره مصرف شامپو بدانید-قسمت سوم

مهرناز زاوه
یکی از رایج‌ترین پیشنهاداتی که به عنوان جایگزین طبیعی شامپوهای تجاری ارائه می‌شود، ترکیب جوش شیرین و آب است؛ اما صرف اینکه این مخلوط یک ترکیب طبیعی است، به این معنا نیست که استفاده روزمره از آن ضرری ندارد.

در قسمت اول و دوم با حقایقی درباره موهایتان آشنا شدید. در اینجا نکات دیگری را مرور می‌کنیم.
جوش شیرین بهترین گزینه نیست
یکی از رایج‌ترین پیشنهاداتی که به عنوان جایگزین طبیعی شامپوهای تجاری ارائه می‌شود، ترکیب جوش شیرین و آب است؛ اما صرف اینکه این مخلوط یک ترکیب طبیعی است، به این معنا نیست که استفاده روزمره از آن ضرری ندارد. بسیاری از کارشناسان نسبت به این امر هشدار داده‌اند. هم شامپو و هم جوش شیرین قلیایی هستند، اما جوش شیرین خواص قلیایی بیشتری دارد. PH جوش شیرین به طور طبیعی ۸ تا ۹ است و هنگامی که با آب ترکیب می‌شود، به ۱۲ می‌رسد. این محلول قلیایی به موی افرادی که از رنگ‌های شیمیایی استفاده می‌کنند، آسیب می‌رساند؛ حتی ممکن است باعث خشکی و شکنندگی موهای آنها شود. علاوه بر این، از جوش شیرین برای رفع پلاک‌های دندان، سفید کردن دندان، رفع لکه‌های نقره، ترمیم زنگ زدگی و به عنوان پاک کننده نیز استفاده می‌شود. مطمئنا کمتر کسی دوست دارد که از این محلول تند و قوی برای شستشوی موهای خود استفاده کند. شامپوهای تجاری بسیار ملایم‌تر از این محلول قلیایی هستند!
سرکه سیب موهایتان را درخشان می‌کند
یکی دیگر از جایگزین‌های طبیعی که طرفداران جنبش ضد شامپو از آن استفاده می‌کنند، سرکه سیب است که به صورت مجزا و یا در ترکیب با جوش شیرین مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیت شور، آرایشگر اهل نیویورک در این باره می‌گوید: «شستشوی سر با سرکه سیب (۱/۴ فنجان سرکه سیب رقیق شده در ۱ فنجان آب) با پاک کردن کلر از سطح پوست باعث درخشش طبیعی موها می‌شود.» در سال ۲۰۱۳، وینونا دیمیو ادیگر، نویسنده سایت www.thefrisky.com به مقایسه تاثیر سرکه سیب طبیعی با شامپوهای تجاری پرداخت. به زعم او، ترکیب دست ساز خانگی موهای او را نرم، درخشان و تمیز کرده بود، در حالی که هزینه تهیه آن نصف شامپوهای تجاری بود.
کمی برای محیط زیست بهتر است
شکی نیست که استفاده از شامپوی کمتر به معنای این است که بطری‌های پلاستیکی کمتری به محل دفن زباله‌ها و یا کارخانه‌های بازیافت زباله منتقل خواهند شد. بدیهی است که این امر چیز خوبی است. ساخت فرمول‌های دست‌ساز طبیعی بدان معنی است که می‌توانید از بطری‌های شامپو بیش از یک بار استفاده کنید. از طرفی، با کاهش مصرف شامپو می‌توانید محصول خریداری شده خود را در مدت زمان بیشتری استفاده کنید. به گفته کارشناسان امر، این نظریه که مواد شیمیایی موجود در شامپو برای محیط زیست مضر هستند، یک ایده بی پایه و اساس است. مواد تشکیل دهنده در محصولاتی مانند شامپو یا شوینده‌های لباس و ظروف در صورتی در ساخت محصولات بکار گرفته می‌شوند که برای محیط زیست خطری نداشته باشند.
منبع: health

روش‌های موثر خانگی برای جلوگیری از سفید شدن زودرس مو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ