آیا میزان کم ویتامین D می‌تواند باعث افزایش خطر سرطان خون شود؟

مهرناز زاوه
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد بسیاری از موارد مربوط به کم خونی در سرتاسر دنیا به خاطر کمبود ویتامین D به علت میزان کم تماس با نور خورشید رخ می‌دهد.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد بسیاری از موارد مربوط به کم خونی در سرتاسر دنیا به خاطر کمبود ویتامین D به علت میزان کم تماس با نور خورشید رخ می‌دهد. سرطان خون اغلب روی گلبول‌های سفید یا لکوسیت‌ها تأثیر می‌گذارد که در مبارزه با عفونت در بدن نقش مهمی دارند.
در شرایطی که محققان هنوز از دلایل دقیق و درست سرطان خون اطلاعات کاملی ندارند، اما به نظر می‌رسد که عوامل محیطی و ژنتیکی این میان نقش مهمی ایفا می‌کنند. 
در شرایطی که ویتامین D در برخی غذاها از جمله ماهی چرب، پنیر و تخم مرغ یافت می‌شود، اما میزان آن در این غذاها خیلی کم است. بهترین منبع ویتامین D برای بدن نور خورشید است؛ پرتو فرابنفش B مربوط به نور خورشید به داخل پوست نفوذ کرده و منجر به سنتز ویتامین D می‌شود.
در همین ارتباط، محققان نمونه‌های سرطان خون را با توجه به سن افراد در ۱۷۲ کشور و نیز با استفاده از اطلاعات مرکز بین المللی Satellite Cloud Climatology Project و شدت تابش پرتو فرابنفش B سنجیدند. بعد از این ارزیابی، آنها دریافتند افرادی که در کشورهایی مانند ایالات متحده، استرالیا، نیوزلند، کانادا و ایرلند زندگی می‌کنند که فاصله‌ی بیشتری از خط استوا دارند، میزان سرطان خون در آنها دو برابر بیشتر از افرادی است که در کشورهایی در نزدیکی خط استوا زندگی می‌کنند؛ کشورهایی مانند نیجریه، بولیوی و ماداگاسکار.
از طرفی این نتایج نشان می‌دهد که میزان زیاد شدت تابش پرتوفرابنفش B و ویتامین D می‌تواند از پیشرفت سرطان خون جلوگیری کند.
(منبع: NHS)

نتایج موفقیت آمیز آزمایش اولین داروی ضد سرطان خون

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ