نقش تغذیه در افزایش باروری

مهرناز زاوه
بر اساس یکی از تحقیقات انجام گرفته در زمینه رژیم غذایی و باروری در دانشکده پزشکی هاروارد، برخلاف سایر مواردی که در کنترل شما نیست، مانند سن و ژنتیک، خوردن غذاهای خاص و اجتناب از بعضی غذاهای دیگر، راهی است که می‌توانید برای کمک به عملکرد تخمک گذاری‌تان، بدون استفاده از دارو در پیش بگیرید.

وقتی صحبت از درمان ناباروری به میان می‌آید، بیشتر به آزمایش‌های پیشرفته پزشکی، داروهای قدرتمند و فناوری‌های جدید توجه می‌شود. با این حال، انتخاب غذاها و نوشیدنی‌های مناسب جهت افزایش توانایی باروری رویکرد خردمندانه‌تری از متدهای بالینی خواهد بود.
بر اساس یکی از تحقیقات انجام گرفته در زمینه رژیم غذایی و باروری  در دانشکده پزشکی هاروارد، برخلاف سایر مواردی که در کنترل شما نیست، مانند سن و ژنتیک، خوردن غذاهای خاص و اجتناب از بعضی غذاهای دیگر، راهی است که می‌توانید برای کمک به عملکرد تخمک گذاری‌تان، بدون استفاده از دارو در پیش بگیرید. 
آیا ممکن است باردار شده باشید؟ 
جای تعجب ندارد؛ اکنون که در جوامعی زندگی می‌کنیم که از فناورهای پیشرفته پزشکی برخوردار است، گاها از روش‌های طبیعی موجود که توانایی باروری و حاملگی ما را ارتقا می‌دهند، چشم پوشی می‌کنیم. با این حال، دانشمندان در حال حاضر به دنبال آن هستند که نقش تغذیه در بهبود باروری و افزایش شانس حاملگی را مورد بازنگری قرار دهند. بسیاری از زنان قبل از حاملگی توجهی به امر تغذیه نمی‌کنند، در حالی که رژیم غذایی تاثیر بسزایی بر روند بارداری آنها خواهد داشت.
مراقب وزن خود باشید
مصرف مواد غذایی ناسالم در حجم کم و یا زیاد به عنوان یکی از عوامل موثر بر امر ناباروری شناخته می‌شود. وزن بیش از اندازه کم و یا بیش از اندازه زیاد می‌تواند چرخه تولید مثل شما را با مشکل مواجه کند. این مسئله باعث می‌شود که تنها به صورت مقطعی تخمک گذاری کنید و یا اصلا تخمک گذاری نکنید.
تخمدان‌ها و سلول‌های چربی، سطح هورمون استروژن را کنترل می‌کنند و بر روند تخمک گذاری اثر می‌گذارند. ماریا بیاسوچی ویانا، متخصص تغذیه و مشاور ناباروری در این باره می‌گوید: «اگر بیش از حد لاغر باشید، ممکن است به اندازه کافی استروژن تولید نکنید. و اگر اضافه وزن دارید و یا چاق هستید، ممکن است بیش از حد نیاز استروژن تولید کنید.»
به گفته بیاسوچی ویانا، اولین قدم برای یک بارداری سالم داشتن وزن عادی است تا چرخه تولید مثل در تعادل باشد. او به زنانی که به وی مراجعه می‌کنند، توصیه می‌کند که شاخص توده بدنی (BMI) خود را کنترل کنند. شاخص توده بدنی ۱۹ تا ۲۴ نشان دهنده یک وزن عادی است. با این حال، ورزشکاران به علت برخورداری از توده عضلانی بیشتر، شاخص توده بدنی بالاتری دارند. به طور کلی، مقادیر پایین‌تر و بالاتر از این محدوده غیرعادی در نظر گرفته می‌شوند. در این شرایط بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
(منبع: thehealthsite)

روش‌هایی برای افزایش طبیعی باروری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ