افزایش خطر بروز بیماری مزمن کلیوی در صورت مصرف داروهای کاهش اسید معده

مهرناز زاوه
تحقیقات جدید نشان می‌دهد استفاده از دسته‌ای از داروها برای کاهش اسید معده با بالا رفتن خطر پیشرفت بیماری‌های مزمن کلیوی مرتبط است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد استفاده از دسته‌ای از داروها برای کاهش اسید معده با بالا رفتن خطر پیشرفت بیماری‌های مزمن کلیوی مرتبط است. از طرفی محققان توانستند ارتباطی بین بازدارنده‌های پمپ پروتون(PPIs) و بیماری مزمن کلیوی بیابند که البته این مسئله را ثابت نمی‌کند که این داروها واقعا باعث این بیماری می‌شوند و نیازمند تحقیقات بیشتری است.
تحقیقات قبلی در این زمینه، استفاده از PPIs را با شکلی از التهاب کلیه به نام نفریت بینابینی حاد مرتبط دانسته است. PPIs جزو پرمصرف‌ترین داروها در جهان تلقی می‌شود. آنها باعث کم شدن و تسکین علائم ریفلاکس اسید معده و بیماری ریفلاکس معدی-مروی (GERD) می‌شوند. از طرفی آنها را برای درمان زخم‌های دستگاه گوارش و معده و آسیب به بخش انتهایی مری که به خاطر ریفلاکس معده رخ می‌دهد تجویز می‌کنند. در واقع کار PPIs کاهش میزان اسید معده است که توسط سلول‌های موجود در جداره‌ی معده تولید می‌شود. آنها شبیه داروهای ضد ترشی معده نیستند که کارشان خنثی‌سازی اسید اضافی بعد از ورود به معده است.
افرادی که PPIs مصرف می‌کنند خطر بیماری‌های کلیوی تا ۱۰ سال در آنها بیشتر است
محققان در این زمینه، اطلاعات مربوط به ۱۰۴۸۲ بیمار را به مدت ۱۴ سال مورد بررسی قرار دادند. سپس نتایج را در یک گروه بزرگتر ۲۴۸۷۵۱ نفره به مدت شش سال تعمیم داده و تکرار کردند. آنها دریافتند که در ابتدای دوره ی نظارت در این آزمایش، خطر بالا رفتن شاخص حجم بدن در مصرف کنندگان PPI و نیز افرادی که باید آسپیرین، استاتین یا داروهایی برای کنترل فشار خون بالا استفاده می‌کردند بیشتر دیده شد.
در گروه اول، از بین ۳۳۲ شرکت کننده‌ای که PPIs استفاده کردند، در ۵۶ نفر بیماری مزمن کلیوی پیشرفت کرد، در مقایسه با ۱۳۸۲ نفر از بین ۱۰۱۶۰ نفری که PPIs استفاده نکرده بودند. تحقیقات بیشتر بر روی این گروه نشان داد که در افراد مصرف کننده PPIs خطر پیشرفت بیماری‌های مزمن کلیوی تا ۱۰ سال حدود ۱۱.۸ درصد خواهد بود و این رقم در افرادی که آن را مصرف نمی کنند ۸.۵ درصد است. 
(منبع: medicaldaily)

مزایا و خطرات درمان ریفلاکس معده به مری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ