روش‌های آسان برای توقف سکسکه کودک

مهرناز زاوه
سکسکه معمولا زود متوقف می‌شود و در بیشتر موارد نیازی به مراقبت‌های ویژه ندارد. با این حال، روش‌های درمانی مشخصی برای کودکان وجود دارد.

هر کسی سکسکه را تجربه می‌کند. اما کودکان بیش از بزرگسالان مستعد ابتلا به سکسکه هستند. سکسکه‌ با انقباض مکرر عضله‌ دیافراگم همراه است که مسئولیت ورود و خروج هوا را بر عهده دارد‌. زمانی که دیافراگم منقبض می‌شود، تارهای صوتی بسته شده و صدای آشنای سکسکه را ایجاد می‌کنند. پزشکان از علت اصلی سکسکه مطمئن نیستند؛ اما گفته می‌شود که پرخوری، نوشیدن بیش از اندازه نوشابه و نفس کشیدن عمیق در حین خنده باعث سکسکه می‌شوند. سکسکه معمولا زود متوقف می‌شود و در بیشتر موارد نیازی به مراقبت‌های ویژه ندارد. با این حال، روش‌های درمانی مشخصی برای کودکان وجود دارد.
نوشیدن آب 
نوشیدن آب معمولا باعث توقف سکسکه در کودکان می‌شود، اما استثانائاتی هم وجود دارد. به گزارش بیمارستان کودکان مرسی در شهر کانزاس، کودکان باید سریع آب بنوشند. اما جوان‌ترها می‌توانند آرام‌تر آب بنوشند. کودکان باید در حین نوشیدن آب سرشان را به سمت بالا و پایین تکان دهند. نوشیدن آب با یخ تاثیر بهتری دارد. آب سرد به سرعت دمای مری را کاهش می‌دهد و در بیشتر موارد از سکسکه جلوگیری می‌کند.
درمان عصب واگ
عصب واگ طولانی‌ترین عصب مغزی است که از ساقه مغز تا اندام‌های داخلی شکم ادامه می‌یابد. تحریک این عصب در برخی از موارد باعث سکسکه می‌شود. برخی از داروها با تحریک ریشه عصب واگ در سایر نقاط بدن باعث می‌شوند که توجه مغز از دیافراگم به چیز دیگری معطوف شود. کشیدن زبان کودک و ماساژ دادن گوش‌های او روش‌های مناسبی برای تحریک ریشه عصب واگ و توقف سکسکه هستند.
(منبع: medicinenet)

علت بروز سکسکه در نوزادان پس از شیر خوردن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ