روش‌های موثر برای تقویت حافظه-قسمت اول

مهرناز زاوه
فراموشی یک تجربه‌ی شایع است اما می‌تواند خسته کننده و حتی ترسناک باشد. با این حال به این معنی نیست که می‌بایست امیدتان را از دست بدهید. در هر سنی که باشید، می‌توانید مهارت‌های شناختی‌تان را بهبود ببخشید.

فراموشی یک تجربه‌ی شایع است اما می‌تواند خسته کننده و حتی ترسناک باشد. با این حال  به این معنی نیست که می‌بایست امیدتان را از دست بدهید. در هر سنی که باشید، می‌توانید مهارت‌های شناختی‌تان را بهبود ببخشید.
مغز ما هنگامی که در اوایل بیست سالگی هستیم به بزرگترین اندازه ممکن می‌رسد، اما سپس، به آرامی و به مرور زمان از حجم آن کاسته می‌شود. خبر خوب این است که مطالعات نشان داده مغز قادر به رشد مجدد است. در واقع مغز قابلیت یادگیری و کسب مهارت‌های جدید را دارد؛ علی الخصوص اگر جسم و مغزتان را مرتب ورزش دهید. 
به طور قطع بالا رفتن سن، یادگیری را برای برخی افراد دشوار می‌کند، اما قسمت خوب ماجرا اینجاست که برخی قسمت‌های مغز دست نخورده باقی می‌مانند. در اینجا به ۱۰ راه برای تقویت حافظه اشاره کرده‌ایم.
۱-خود را به چالش بکشید. وقتی ذهنتان با چیزهای جدید مواجه می‌شود، ارتباطات سلولی جدیدی ایجاد می‌کند. از این رو، شرکت در کلاس‌های جدید، امتحان کردن غذاهای جدید، کشف فن آوری‌های جدید، انجام ورزش‌های جدید و یافتن یک سرگرمی جدید مفید تلقی می‌شود. مطالعه منتشر شده در مجله علوم روانشناسی نشان می‌دهد وقتی فرد به یک مهارت جدید دست می‌یابد، حافظه‌اش تقویت می‌شود.
۲- تمرکز کنید. حواس پرتی توجه شما را از اطرافیان و وظایف‌تان دور می‌کند و روی حافظه اثر می‌گذارد. این عارضه باعث می‌شود که امور عادی روزانه را از روی بی‌فکری انجام دهید. وقتی نمی‌توانید کلید در یا تلفن همراه خود را پیدا کنید، احتمالا زمانی که آنها را از جیب‌تان بیرون می‌آوردید، دقت نکرده‌اید. یکی از بهترین راه‌های تقویت حافظه، حفظ تمرکز ذهنی در انجام امور روزانه است. تمرکز ذهنی کمک می‌کند که مسائل ریز و درشت در مغزتان ثبت شوند.
۳- از حواس خود استفاده کنید. حواس پنجگانه به قابلیت ذخیره و بازیابی خاطرات کمک می‌کنند. همان بخشی از مغز که وظیفه پردازش حواس پنجگانه را بر عهده دارد، به ذخیره و ثبت خاطرات عاطفی می‌پردازد. به همین دلیل است که بو، صداها و تصاویر می‌توانند خاطرات قدیمی را در شما زنده کنند. اگر یک سخنرانی در پیش دارید، یادداشت برداری کنید. متن سخنرانی را با صدای بلند برای خودتان بخوانید. لمس کردن و بوییدن نیز کمک می‌کنند که با شرایط موجود خو بگیرید.
۴- ورزش کنید. انجام ورزش‌های هوازی علاوه بر آنکه به سلامت جسمانی شما کمک می‌کند، موجب تقویت مغز شده و با افزایش اندازه هیپوکامپ و تحریک ارتباطات بین سلولی، از مهارت‌های شناختی مغز محافظت می‌کنند. ورزش باعث می‌شود که اکسیژن بیشتری به مغز برسد. به علاوه، خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد و از اختلالات حافظه جلوگیری می‌کند.
۵-با اطرافیان خود معاشرت کنید. محققان بر این باورند که بیرون رفتن و معاشرت با دیگران مغز ما را فعال نگه داشته و از زوال عقل و ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند. مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی بهداشت عمومی نشان می‌دهد، زنان مسنی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند، کمتر از سایر زنان دچار زوال عقل می‌شوند.
منبع: healthywomen

تقویت حافظه با گیاه مریم گلی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ