چرا خانم‌ها کمتر از آقایان به آنفولانزا مبتلا می‌شوند؟

مهرناز زاوه
تحقیقات جدید ثابت کرده که چرا آنفولانزا در مردان بیشتر از زنان رخ می‌دهد و محققانی که اشکال مختلف هورمون جنسی زنان یعنی استروژن را در سلول‌های بینی مردان و زنان مورد بررسی و آزمایش قرار داده‌اند دریافتند که ترکیبات آن باعث کاهش همانندسازی در سلول‌های زنان می‌شود نه مردان.

تحقیقات جدید ثابت کرده که چرا آنفولانزا در مردان بیشتر از زنان رخ می‌دهد و محققانی که اشکال مختلف هورمون جنسی زنان یعنی استروژن را – که البته در مردان هم وجود دارد- در سلول‌های بینی مردان و زنان مورد بررسی و آزمایش قرار داده‌اند دریافتند که ترکیبات آن باعث کاهش همانندسازی در سلول‌های زنان می‌شود نه مردان.
وقتی ویروس‌ها به سلول‌های ما حمله کرده و از ساز و کارهای خود برای همانندسازی استفاده می‌کنند٬ ما مریض می‌شویم. این نسخه‌های جدید در سایر سلول‌ها منتشر شده و یک واکنش زنجیره‌ای را به همراه خواهد داشت که منجر به بیماری و نیز ایجاد عفونت در سایر افراد می‌شود.
محققان در این زمینه تأثیر هورمون جنسی استروژن را در زنان بر روی ویروس A آنفولانزا –‌یکی از انواع ویروس‌های آنفولانزا که در افراد منتشر شده و منجر به بروز فصلی این بیماری می‌شود- مورد آزمایش قرار دادند. آنها این آزمایش را بر روی سلول‌های بینی- در واقع سلول‌هایی که این ویروس در وهله‌ی اول آنها را دچار عفونت می‌کند- انجام داده و اطلاعات مربوط به زنان و مردان را جمع آوری کردند. محققان این سلول ها را پرورش داده و بعد آنها را در معرض ویروس آنفولانزا و اقسام مختلف استروژن قرار دادند از جمله: استرادیول (نخستین شکل هورمون جنسی زنان در بدن)٬ بیفنول A (ترکیبی که استروژن را شکل می‌دهد) و تعدیل کننده انتخابی گیرنده استروژن (SERMs) که به مانند استروژن عمل کرده و برای هورمون-درمانی استفاده می‌شود.
نتایج این آزمایش‌ها نشان داد که استرادیول٬ رالوکسیفن (نوعی SERM) و بیسفنول A‌٬ همانندسازی ویروس را در سلول‌های بینی کشت شده‌ی زنان کاهش داد نه در مردان. از طرفی محققان دریافتند که استروژن‌ها تأثیر ضدویروسی خود را از طریق بتای گیرنده‌ی استروژن اعمال می‌کنند. گیرنده‌ها پروتئین‌های دربانی هستند که تنها به مولکول‌های تحریک کننده‌ی سلولی که می‌توانند به آنها بچسبند اجازه ورود می‌دهند.
(منبع: mayoclinic)

راه‌های مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ