مزیت درمان‌های اولیه صرع با دارو

مهرناز زاوه
تحقیقات جدید نشان می‌دهد بچه‌هایی که دچار حالت صرعی توأم با تب (FSE) هستند و درمان‌های اولیه با داروهای ضدصرع (AED) روی آنها انجام می‌شود، مدت زمان حمله‌ی این بیماری در آنها کاهش می‌یابد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد بچه‌هایی که دچار حالت صرعی توأم با تب (FSE) هستند و درمان‌های اولیه با داروهای ضدصرع (AED) روی آنها انجام می‌شود، مدت زمان حمله‌ی این بیماری در آنها کاهش می‌یابد. در شرایطی که شواهد پزشکی حاکی از آن است که حملات خفیف توأم با تب بسیار شایع هستند، بالای ۱۰ درصد از این موارد مدت زمان طولانی داشته و جزو ویژگی اصلی حالت صرعی (SE) تلقی می‌شود – وضعیتی بحرانی که حمله‌ی بیماری بیش از ۳۰ دقیقه ادامه دارد. تحقیقات قبلی نشان داده است که ۲۵ درصد از بچه‌هایی که در دوران طفولیت SE دارند، دچار FSE هم هستند، در شرایطی که در بیش از ۷۰ درصد از مواردی که SE دارند، این بیماری در سال دوم زندگی آنها رخ می‌دهد.
شناسایی زمان شروع این حمله تا درمان آن برای پیشگیری اهمیت فراوان دارد. تحقیقات نشان می‌دهد بچه‌های ۱ ماهه تا ۶ ساله دچار حمله یا مجموعه‌ای از حملات شده‌اند که بیش از ۳۰ دقیقه ادامه داشته است. محققان کوشیدند تا ارتباط بین مدت زمان، تأخیر درمان و بیماری مربوطه را بیابند. تحقیقات انجام شده بر روی ۱۹۹ نفر از این بچه‌ها نشان داد که ۹۰ درصد از آنها حداقل یکبار از داروی ضدصرع استفاده کرده و مصرف بیش از یک بار این دارو برای خاتمه دادن به حالت صرع توأم با تب در ۷۰ درصد از آنها لازم و ضروری بوده است. به طور متوسط زمان شروع حمله تا تشخیص آن توسط بخش اورژانس یا مراقبت‌های ویژه، ۳۰ دقیقه زمان می‌برد. این بدان معناست که زمان حمله برای بچه‌هایی که قبل از انتقال به بخش مراقبت‌های ویژه درمان شدند ۸۱ دقیقه و برای آن دسته که درمان نشدند، ۹۵ دقیقه بود. از طرفی مدت زمان حمله در ۴۸ درصد از بیمارانی که نیاز به مراقبت‌های تنفسی داشتند ۸۳ دقیقه و برای آن دسته که نیازی به این مراقبت‌ها نداشتند ۵۸ دقیقه گزارش شد.
(منبع: NHS)

ویژگی‌های رفتاری کودکان مبتلا به صرع

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ