اختلال خواب و افزایش خطر سکته مغزی

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد افراد مسن و سالخورده که مشکل خواب داشته و اغلب در طول شب بیدار می‌شوند، رگ‌های خونی سفتی دارند یا بافت‌های مغزشان، اکسیژن کافی ندارد.

تحقیقات نشان می‌دهد افراد مسن و سالخورده که مشکل خواب داشته و اغلب در طول شب بیدار می‌شوند، رگ‌های خونی سفتی دارند یا بافت‌های مغزشان، اکسیژن کافی ندارد. وقتی افراد سنشان بالا می‌رود، الگوهای خواب جدیدی را تجربه می‌کنند. در واقع مسئله بی‌خوابی پررنگ‌تر شده و خوابیدن هم بیشتر طول می‌کشد. یکی دیگر از مشکلات در این زمینه، بریده بریده شدن خواب است، یعنی زمانی که بیدار شدن مکرر باعث ایجاد اختلال در روند خواب می‌شود.
تغییراتی که در ریتم شبانه روزی یا همان ساعت بدن رخ می‌دهد، عملکردهای مربوط به زمان‌بندی بدن از جمله خواب را تنظیم می‌کند و باعث می‌شود که افراد در اوایل شب حالت خواب آلودگی بیشتری داشته باشند و صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوند.
نداشتن خواب درست و مشکلات خواب با بیماری تصلب شرایین در مغز افراد مسن و کاهش میزان اکسیژن در بافت‌های مغزی مرتبط است. این عوامل خطر سکته‌ی مغزی و اختلالات شناختی را افزایش می‌دهد.
در همین ارتباط، محققان مغز ۳۱۵ فرد که ۷۰ درصدشان زن بوده و به طور متوسط ۹۰ سال داشتند مورد آزمایش قرار دادند. حدود یک هفته‌ی کامل روند استراحت و فعالیت این شرکت کنندگان مورد بررسی قرار گرفت و کیفیت خواب و ریتم الگوهای شبانه روزی آنها سنجیده شد. خوابِ بریده بریده باعث می‌شود که در هر ساعت تقریبا هفت بار در روند خواب اختلال ایجاد شود.
در مجموع، ۲۹ درصد از بیماران دچار سکته‌ی مغزی شدند در شرایطی که در ۶۱ درصد آنها نشانه‌های آسیب متوسط تا شدید به رگ‌های خونی در مغزشان مشاهده شد. اختلال خواب در این افراد خطر تصلب حاد شرایین را تا ۲۷ درصد افزایش داد. به ازای دو بار بیدار شدن در یک ساعت، خطر بروز نشانه‌های شاخص کمبود اکسیژن در مغز این افراد تا ۳۰ درصد افزایش یافت.
(منبع: medicaldaily)

نوشیدن شیر قبل از خواب خوب است یا بد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ