پرز زبان چگونه می‌تواند چاقی را کنترل کند؟

مهرناز زاوه
در شرایطی که میزان چاقی در سرتاسر دنیا رو به افزایش است، محققان بر آنند تا راهکارهای جدیدی برای غلبه بر این مشکل شناسایی کنند. تحقیقات اخیر آنها نشان می‌دهد یکی از این راهکارها به پرزهای زبان ما مربوط می‌شود.

در شرایطی که میزان چاقی در سرتاسر دنیا رو به افزایش است، محققان بر آنند تا راهکارهای جدیدی برای غلبه بر این مشکل شناسایی کنند. تحقیقات اخیر آنها نشان می‌دهد یکی از این راهکارها به پرزهای زبان ما مربوط می‌شود. آنها معتقدند که اگر بتوانیم پرزهای زبان خود را به مزه‌ی چربی حساس‌تر کنیم، مانع از مصرف غذاهای چرب می‌شود. این تحقیقات، بر اساس تحقیقات قبلی انجام شده که نشان می‌دهد افرادی که نسبت به مزه‌های چربی حساس‌تر هستند، کمتر آن را مصرف کرده و افرادی که اضافه وزن داشته یا چاق هستند واکنش آنها نسبت به چربی منجر به مصرف زیاد آن می‌شود.
محققان در این تحقیق، به طور تصادفی ۵۳ فردی را که اضافه وزن داشته یا چاق بودند به مدت شش هفته تحت یکی از این دو رژیم بررسی کردند: یک رژیم با چربی کم (یعنی کمتر از ۲۵ درصد کالری‌های روزانه‌ی ناشی از مصرف چربی) یا رژیمی با کنترل میزان مصرف (با ۳۳ درصد از کل کالری به دست آمده از چربی، که می‌تواند تا ۲۵ درصد میزان مصرف انرژی را کاهش دهد).
قبل و بعد از هر آزمایش، محققان میزان آستانه‌ی تشخیص طعم چربی، میزان چربی در نمونه‌های غذایی و میزان اولویت آنها در انتخاب غذاهایی با چربی عادی و غذاهایی با چربی کم را مورد بررسی قرار دادند. از طرفی وزن، قد و دور باسن آنها را هم اندازه‌گیری کردند.
در هر دو گروه از شرکت کنندگان کاهش چشمگیری در آستانه‌ی تشخیص طعم چربی مشاهده شد که نشان دهنده‌ی افزایش حساسیت آنها به شناسایی طعم چربی بوده و این میزان در افرادی که رژیمی با چربی کم داشتند کاهش چشمگیری داشت. با این حال تنها شرکت کنندگانی که رژیم غذایی کم‌چرب داشتند، میزان توانایی و قابلیت آنها برای درک انواع چربی‌های مختلف افزایش یافت. بنابراین این تحقیق نشان داد که رژیم غذایی می‌تواند باعث افزایش حساسیت پرزهای زبان نسبت به طعم چربی شود – ابزاری که برای مبارزه با چاقی و اضافه وزن می‌توان از آن بهره برد.
(منبع: medicinenet)

غلبه بر ژن چاقی چگونه ممکن است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ