۱۰ عادت افرادی که ۱۰۰ سال عمر می‌کنند-قسمت اول

مهرناز زاوه
باور کنید یا نه، این روزها افراد بیشتری به ۱۰۰ سالگی می‌رسند. طبق آمار ارائه شده جمعیت ۱۰۰ ساله‌ها نسبت به سه دهه گذشته ۶۵ درصد افزایش یافته است.

دوست دارید برای همیشه زنده بمانید؟ حتی اگر به دنبال عمر جاودانه نباشید، طبیعی است که دوست داشته باشید بیشتر زندگی کنید. حالا که رسیدن به ۷۰ یا ۸۰ سالگی برایتان حکم یک زندگی رضایت بخش را دارد، چرا هدف را بالاتر نبرید؟ باور کنید یا نه، این روزها افراد بیشتری به ۱۰۰ سالگی می‌رسند. طبق آمار ارائه شده جمعیت ۱۰۰ ساله‌ها نسبت به سه دهه گذشته ۶۵ درصد افزایش یافته است. اگرچه ژن‌ها نقش مهمی در طول عمر فرد ایفا می‌کنند (احتمال ۱۰۰ ساله شدن افرادی که در خانواده یا فامیل‌شان کسی به این سن رسیده بیشتر است) اما در این میان شیوه‌ی زندگی هم اهمیت فراوانی دارد. و با اینکه هیچ کتاب راهنمایی نمی‌تواند تضمین کند که شمع تولد ۱۰۰ سالگی‌تان را فوت می‌کنید٬ عادت‌هایی که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم در بین افراد صد سال به بالا٬ بسیار شایع‌اند.
۱.دمخور شدن و رابطه ساختن
فکر نکنید که اکثر افراد ۱۰۰ سال به بالا با بی‌حوصلگی در خانه نشسته‌اند. دوئنینگ جت کِی ۱۰۸ ساله که در تائسون زندگی می‌کند شعاری دارد و می‌گوید: دوستان جدید پیدا کن اما دوستان قدیمی‌ات را نگه دار. او معمولا به کلیسای خود سر می‌زند٬ به انجمن زنان می‌رود٬ در نشست هفتگی گروهش شرکت کرده و درباره‌ی اتفاقات جاری صحبت می‌کند و گذراندن وقت با خانواده و دوستانش را به یک اولویت تبدیل کرده است. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد افرادی که ارتباطات اجتماعی زیادی دارند٬ نسبت به افرادی که روابط اجتماعی کمی دارند احتمال داشتن عمر طولانی در آنها تا ۵۰ درصد بیشتر است.
۲.تحرک و عرق ریختن
افرادی که به لحاظ فیزیکی حدود ۷ ساعت در هفته تحرک دارند٬ نسبت به افرادی که میزان تحرکشان کمتر از ۳۰ دقیقه در هفته است٬ خطر مرگ زودهنگام در آنها تا ۴۰ درصد کمتر گزارش شده است. این مسئله درباره‌ی افراد مسن هم صحت دارد. شاید آنها نتوانند مانند دوران جوانی خود سریع راه بروند یا بدوند یا با تمام قوای خود وزنه بلند کنند٬ اما می‌توانند آنقدر تحرک داشته باشند که عرقشان دربیاید. تحقیقی در این زمینه نشان می‌دهد که این افراد فعالیت‌های فیزیکی زیاد و مداوم طبیعی انجام می‌دهند؛ کارهایی نظیر باغبانی٬ رقص٬ پیاده روی و انجام هنرهای رزمی سبُک مانند تای-چی.
۳.تمرینات مغزی
سالم نگه داشتن مغز به لحاظ فیزیکی می‌تواند خطر بسیاری از بیماری‌هایی را که باعث کوتاه شدن عمر می‌شود از بین ببرد؛ مانند بیماری آلزایمر. افرادی که در سال‌های طلایی عمر خود این کار را انجام می‌دهند با این کار فعالیت مغزشان را تقویت می‌کنند٬ درست مثل همان کاری که برای سایر اعضای بدن خود انجام می‌دهند. آقای ادریس ماتیئسن ۱۰۲ ساله به کار گرفتن و تقویت عضلات ذهن خود را به اولویتی برای خود تبدیل کرده و می‌گوید: من عاشق بازی‌های فکری٬ حل جدول و مطالعه هستم تا با این کار ذهنم را تمرین دهم. بسیاری از این افراد می‌دانند که اگر مغزشان بلااستفاده بماند به مشکلات سلامت و حتی مرگ می‌انجامد.
۴.دیدن نیمه‌ی پر لیوان
خانم نورما مارتین ۱۰۰ ساله می‌گوید که داشتن دیدگاه مثبت باعث شده بتواند از پس فراز و فرود زندگی برآید. زندگی او هم مثل هر کس دیگری پستی و بلندی‌هایی داشته٬ اما همچنان دیدگاه مثبت و خوش بینانه‌ای دارد. او می‌گوید: من زندگی خوبی با همسر و فرزندانم داشتم٬ حس می‌کنم که تمام زندگی‌ام سرافراز و شاد زیستم و همیشه به جنبه‌ی مثبت زندگی فکر کردم.
۵.حفظ خونسردی و آرامش
از دیگر امتیازهای داشتن دیدگاه مثبت این است که می‌تواند در کنترل و مدیریت استرس بسیار تأثیرگذار باشد. یکی از افراد مسن در این زمینه می‌گوید که سعی کرده تا حد امکان یک زندگی بدون استرس داشته باشد و تلاش کرده خیلی کم بحث کند٬ آرامش و خونسردی خود را حفظ کرده و همیشه شکرگزار باشد. در واقع٬ استرس مزمن می‌تواند قدرت سیستم ایمنی شما را کاهش داده و مسبب بروز مشکلاتی برای سلامت شما مانند بیماری قلبی٬ فشار خون بالا٬ چاقی و دیابت شود. از طرفی می‌توانید با نوشتن یادداشت در یک مجله٬ صحبت با یکی از اعضای پشتیبان و حامی خانواده یا یک دوست٬ ورزش کردن و شرکت در فعالیت‌های آرامش بخش، استرس خود را کاهش دهید.
منبع: prevention

عمر اشرافی می‌خواهید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ