راهکارهایی برای غلبه بر فوبیای دندانپزشکی-قسمت اول

مهرناز زاوه
اولین چیزی که در ارتباط با دیگران به چشم می‌آید، فرم لبخند آنها است. این بدان معنی است که نباید زیبایی لبخند خود را نادیده بگیرید. اما تنها گفتن این حرف راحت است. حتی اگر به بهترین دندانپزشک زیبایی جهان هم مراجعه کنید، ممکن است با فوبیای دندانپزشکی مواجه شوید.

به زعم بسیاری از افراد، اولین چیزی که در ارتباط با دیگران به چشم می‌آید، فرم لبخند آنها است. این بدان معنی است که نباید زیبایی لبخند خود را نادیده بگیرید. اما تنها گفتن این حرف راحت است. حتی اگر به بهترین دندانپزشک زیبایی جهان هم مراجعه کنید، ممکن است با فوبیای دندانپزشکی مواجه شوید. فوبیای دندانپزشکی یک ترس بسیار رایج است که بیماران را از مراجعه به کلینیک‌های دندانپزشکی و مراقبت‌های پیشگیرانه باز می‌دارد که عواقب مختلفی مانند درد دندان و از دست دادن آن را در پی دارد. بیماری لثه یک عفونت جدی است که می‌تواند باعث آسیب به بخش‌های دیگر بدن شود، به طوری که تحقیقات اخیر نشان از ارتباط آن با بیماری قلبی، سکته و دیابت دارد. در ادامه، ۹ روش برای کسب آرامش و غلبه بر فوبیای دندانپزشکی ارائه شده است که می‌توانید از آنها کمک بگیرید.
دندانپزشک را از ترس خود مطلع کنید
می‌گویند که آموزش دوای درد جهل است؛ این امر در مورد غلبه بر فوبیای دندانپزشکی نیز صدق می‌کند. قبل از آن که از دندانپزشک خود نوبت بگیرید، بهتر است به صورت تلفنی یا حضوری درباره ترس خود صحبت کنید. اگر دندانپزشک را از ترس خود مطلع کنید، شانس بیشتری برای غلبه بر آن خواهید داشت و در صورتی که دندانپزشک احتیاط بیشتری در درمان شما به خرج دهد، فرصت بهتری برای کنترل ترس خود خواهید داشت.
از صداگیرهای داخل گوش استفاده کنید
یکی از رایج‌ترین علل ترس و فوبیای بیماران از دندانپزشکی، ابزار دندانپزشک و سر و صدای مربوط به آنها است. صدای ابزار دندانپزشکی بزرگ‌ترین عامل محرک بیمارانی است که از دندانپزشکی می‌ترسند. بیمارانی که فوبیا دارند، با شنیدن صدای ابزار دندانپزشک به سرعت تحریک می‌شوند. بنابراین، به بیماران توصیه می‌شود که از صداگیرهای داخل گوش برای جلوگیری از شنیدن صدای محیط استفاده کنند. بهتر است دندانپزشک خود را از پوشیدن این صداگیرها مطلع کنید تا اگر سوالی از شما دارد، صداگیرها را از گوش‌تان بیرون بیاورید.
ترس‌های خود را بنویسید
بارها و بارها بر این موضوع تاکید شده است؛ اما اهمیت آموزش و پرورش نباید دست کم گرفته شود و این امر به ویژه در رابطه با ترس و فوبیای دندانپزشکی صدق می‌کند. اگر می‌دانید که فوبیای دندانپزشکی دارید، بهتر است ترس‌های مشخص خود را با ذکر دلیل یادداشت کنید. شاید اگر به فوبیای خود از دندانپزشکی فکر کنید، درک کنید که ترس شما چندان عقلانی نیست. اگر ترس شما واقعا مشکل ساز است، بهتر است لیست یادداشت‌هایتان را با خود به مطب دندانپزشک ببرید. این لیست به دندانپزشک کمک می‌کند که حین درمان حتی الامکان از تحریک احتمالی بیمار خودداری نماید.
از جزئیات مربوط به درمان خود مطلع شوید
وقتی صحبت از فوبیا به میان می‌آید، ترس از ناشناخته‌ها اغلب بزرگ‌ترین مانع در راه مبارزه با ترس است. از این رو، باید قبل از هر عملی کمی وقت بگذارید و از جزئیات مربوط به درمان خود مطلع شوید. راحت باشید و هر سوالی دارید از پزشک یا دستیاران او بپرسید. در صورت لزوم، می‌توانید از یادداشت‌های خود کمک بگیرید. همچنین می‌توانید در اینترنت جستجو کنید تا با جزئیات مربوط به پروسه درمانی خود بیشتر آشنا شوید. خواندن این مطالب به شما کمک خواهد کرد که آرامش و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید.
با نوبت دندانپزشکی‌تان ارتباط مثبت برقرار کنید
شاید نتوان روز ملاقات با دندانپزشک را یک روز خوب نامید؛ فکر کردن به این مسئله می‌تواند باعث تشدید ترس و فوبیای شما از دندانپزشکی شود. شما می‌توانید با انجام یک کار ساده به خود کمک و بر ترستان غلبه کنید: ایجاد ارتباط مثبت با روز ملاقات دندانپزشک. به عنوان مثال، می‌توانید هر بار که از مطب دندانپزشک خارج می‌شوید، به خودتان برسید. مثلا می‌توانید به پیاده روی بروید یا برای دیدن یک فیلم به سینما بروید.
منبع: dailymail

آیا ممکن است در دندان‌پزشکی ایدز بگیریم؟ + پاسخ دکتر احمد آخوندی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ