مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایش که باید از آنها بپرهیزید

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد که از هر پنج محصول، چهار تای آنها حاوی مواد شیمیایی فتالات‌اند که بر انسان‌ها و حیوانات تأثیر گذاشته و نباید در محصولات آرایشی از آنها استفاده کرد.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد از هر پنج محصول آرایشی، چهارتای آنها حاوی ترکیب شیمیایی به نام فتالات هستند. در تحقیقات آزمایشگاهی، این مواد شیمیایی باعث آسیب به کبد، ریه‌ها و سیستم تولید مثل بدن خصوصا اندام‌های جنسی در مردان می‌‌شود. در دختران هم به رشد زودهنگام سینه‌ها و در مردان به کم شدن تعداد اسپرم می‌انجامد. انواع عطرها، دئودورانت ها، اسپری و ژل مو، سرم مو، برخی شامپوهای خاص، حالت دهنده‌های مو و بسیاری از ترکیباتی که برای مو استفاده می‌شود از این بابت مورد آزمایش قرار گرفته‌اند که آیا حاوی یک یا چندین نوع از شش نوع فتالات هستند یا نه. تحقیقات نشان می‌دهد که از هر پنج محصول، چهار تای آنها حاوی مواد شیمیایی فتالات‌اند که بر انسان‌ها و حیوانات تأثیر گذاشته و نباید در محصولات آرایشی از آنها استفاده کرد.
روزانه بسیاری از افراد از طریق بسیاری از مواد آرایشی در معرض دوزهای متعدد مواد سمی قرار می‌گیرند. با این حال، از آنجایی که سازندگان آنها نیازی نمی‌بینند که نام فتالات را بر روی برچسب محصول درج کنند، بنابراین اطلاع از وجود آنها امکان پذیر نخواهد بود.
مواد شیمیایی که باید از مصرف آنها پرهیز کرد
متیل، پروپیل، بوتیل، اتیل پارابن: مواد نگهدارنده‌ی رایجی که در محصولات آرایشی، دندان و مو مورد استفاده قرار می‌گیرند. مصرف آنها با واکنش‌های پوستی و حساسیت مرتبط بوده و می‌تواند سرطان‌زا باشد.
فرم-آلدهیدها: به طور گسترده‌ای در مواد آرایشی از جمله دئودورانت و لاک ناخن در قالب مواد میکروب کش، قارچ کش و مواد نگهدارنده استفاده می‌شوند. این مواد سرطان‌زا می‌تواند باعث تحریک تنگی نفس و آسیب به DNA شود.
قطران زغال سنگ: که در قالب مواد رنگ دهنده در محصولات آرایشی و زیبایی مانند رژگونه و خط چشم‌ها استفاده می‌شود. شرکت‌های تولیدکننده آن را در شامپوهای ضدشوره مورد استفاده قرار می‌دهند. این ترکیب می‌تواند باعث تحریک تهوع، تغییر خلق و خو و سردرد شود و با بروز سرطان مرتبط است.
لانولین: خود این ترکیب، ترکیب امن و بی‌خطری بوده اما لانولین با درجه آرایشی می‌تواند در کنار آفت کش‌هایی مانند DDT باعث ایجاد آلودگی شده و از طرفی می‌تواند به تولید یا تشدید جوش بیانجامد.
تالک (سیلیکات منیزیم): در مواد و پودرهای آرایشی استفاده می‌شود. باعث ایجاد التهاب در ریه‌ها شده  و می‌تواند سرطان‌زا باشد؛ نشانه‌هایی از بروز سرطان تخمدان هم در آن دیده شده است.
مواد معطر ترکیبی: در عطرها و مواد آرایشی استفاده شده و می‌تواند منجر به بروز سردرد، حالت تهوع، حساسیت‌های پوستی و کهیر، سرفه، تنگی نفس و استفراغ شود.   
منبع: thehealthsite

راه‌های تشخیص لوازم آرایش تقلبی 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ