بازی‌ها کامپیوتری چگونه به بزرگسالان کمک می‌کنند؟

مهرناز زاوه
اگرچه این عقده وجود دارد که بازی‌های کامپیوتری اغلب باعث بروز خشونت شده و جزو سرگرمی‌هایی است که هیچ فایده‌ای برای مغز ندارد، اما شواهد جدیدی نشان می‌دهد که اینطور نیست و این بازی‌ها می‌توانند امتیازهایی هم برای افراد به همراه داشته باشد، خصوصا برای بزرگسالان.

اگرچه این عقده وجود دارد که بازی‌های کامپیوتری اغلب باعث بروز خشونت شده و جزو سرگرمی‌هایی است که هیچ فایده‌ای برای مغز ندارد، اما شواهد جدیدی نشان می‌دهد که اینطور نیست و این بازی‌ها می‌توانند امتیازهایی هم برای افراد به همراه داشته باشد، خصوصا برای بزرگسالان. آزمایش‌ها در این باره نشان می‌دهد که نوع خاصی از بازی‌های کامپیوتری می‌تواند باعث ارتقای عملکرد حافظه، قابلیت انجام چندین کار با هم و زمان واکنش آن شود. در واقع، برخی محققان این مسئله را ثابت کرده‌اند که بازی‌های کامپیوتری می‌تواند باعث ارتقای قابلیت شناختی افراد بزرگسال شود، در حدی که میزان کارکرد مغزشان برابر مغز یک فرد ۲۰ ساله خواهد بود.
پیشرفت‌های حافظه
در سال ۲۰۱۳ محققان درباره‌ی تحقیقی گزارشی دادند که در آن شرکت کنندگان ۶۰ تا ۸۵ ساله بازی کامپیوتری به نام Neuroracer انجام می‌دادند. آنها این بازی را به مدت یک ساعت در روز، و سه بار در هفته و یک ماه و در کل ۱۲ ساعت انجام دادند. بازی، بر اساس ذهن بیماران آلزایمری طراحی شده و هدفش این بود که این افراد بتوانند بر بیماری خود غلبه کنند. بازی مستلزم آن بود که افراد ماشین‌هایی را در امتداد یک خیابان پر از باد و بوران برانند، در شرایطی که در همان حال، هر زمان که علامتی ظاهر می‌شد باید دکمه‌ای را هم فشار می‌دادند. هر وقت که این کار را انجام می‌دادند، امتیاز می‌گرفتند و به مرحله بعدی می‌رفتند.
در پایان ماه، نتایج آزمایش نشان داد آن دسته از افرادی که بایست هم رانندگی می‌کردند و نیز به دنبال علائم می‌بودند نسبت به افرادی که فقط رانندگی کرده یا فقط به دنبال علائم بودند، در انجام چندین کار در یک زمان عملکرد بهتری داشتند. از طرفی این افراد بهتر توانستند اطلاعات ذخیره شده در حافظه‌ی کوتاه مدت خود را به یاد بیاورند، اطلاعاتی نظیر اسامی، تاریخ‌ها، زمان‌ها و شماره تلفن‌ها.
منبع: medicaldaily

روش‌های موثر برای تقویت حافظه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ