هرآنچه باید درباره تبخال بدانید

مهرناز زاوه
هیچکس از بروز تبخال روی صورت یا هر جای دیگر بدن استقبال نمی‌کند. تبخال این حقیقت را ثابت می‌کند که زندگی ناعادلانه است؛ چون بعضی‌ها مدام به آن دچار می‌شوند و برخی هرگز آن را تجربه نمی‌کنند.

هیچکس از بروز تبخال روی صورت یا هر جای دیگر بدن استقبال نمی‌کند. تبخال این حقیقت را ثابت می‌کند که زندگی ناعادلانه است؛ چون بعضی‌ها مدام به آن دچار می‌شوند و برخی هرگز آن را تجربه نمی‌کنند. تبخال‌ها علاوه بر آنکه دردناک بوده و توأم با خارش هستند٬ می‌توانند باعث خجالت فرد شوند. نکته مثبت اینجاست که اقدامات پیشگیرانه‌ای برای کاهش شیوع، شدت و طول مدت آن وجود دارد. علاوه بر پمادها و داروهایی که برای بهبود این زخم‌ها وجود دارد، درمان‌های خانگی هم در بسیاری از موارد جوابگو خواهند بود. برخی روش‌های درمانی باعث کمرنگ شدن علائم تبخال می‌شوند٬ البته اگر به محض بروز نخستین نشانه‌ها بتوانید آنها را اِعمال کنید. برای شناسایی٬ پیشگیری و درمان تبخال‌ها بهتر است از راهنمایی‌های ما استفاده کنید.
سرماخوردگی خود را سرزنش نکنید
تبخال‌ها به خاطر سرماخوردگی بروز پیدا نمی‌کنند. تبخال به خاطر ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می‌شود که ناشی از تماس با پوست عفونی یا مایعات بدن است. دو نوع HSV وجود دارد٬ نوع ۱ و نوع ۲. اغلب تبخال‌ها به واسطه نوع ۱ ایجاد می‌شوند. نوع ۱ از طریق بازتولید خود باعث آسیب به پوست می‌شود و تبخالی که ایجاد می‌شود تا یک هفته روی پوست می‌ماند. در بین فواصل عود کردن تبخال٬ ویروس نوع ۱ در لا به لای سلول‌های عصبی پنهان می‌شود٬ بنابراین هیچ وقت به طور کامل درمان نمی‌شود.
استرس باعث تحریک تبخال می‌شود
ویروس HSV-1 بیشتر زمان خود را در حالت غیرفعال به سر برده و در لا به لای عصب‌ها پنهان می‌شود. بسیاری از مردم عوامل محرک مشابهی دارند که باعث می‌شود ویروس HSV-1 از حالت مخفی بودن بیرون آمده و منجر به تبخال شود. نور خورشید٬ تب٬ استرس و قاعدگی عوامل محرک شایع آن هستند. برخی از افراد دو بار در سال دچار تبخال می‌شوند؛ اما برای برخی دیگر این یک مسئله خسته کننده٬ توأم با استرس و ماهانه است.
آفت دهان با تبخال فرق دارد
تبخال‌ها بیشتر روی لب شکل می‌گیرند و آفت‌های دهانی اغلب داخل دهان را دچار مشکل می‌کنند. در واقع آفت‌ها به خاطر ویروس هرپس رخ نمی‌دهند و مسری نیستند. هیچ کس نمی‌داند که علت بروز آنها چیست. اغلب آنها با قرمز شدن و التهاب پوستی آغاز می‌شوند. پیش از التیام پیدا کردن٬ حالت تاول-مانند پیدا کرده٬ سرشان باز شده و رویشان پوسته می‌بندد.
کاهش درد تبخال
در حالی که نخستین سطح بروز تبخال می‌تواند تا دو هفته ادامه داشته باشد٬ عود کردن مجدد آن معمولا یک هفته طول خواهد کشید. برخی از افراد با استفاده از کمپرس‌های گرم یا سرد می‌توانند درد آن را تسکین دهند. هیچ درمانی برای تبخال‌ها وجود ندارد٬ اما برخی کِرم‌ها و ژل‌های بدون نسخه می‌توانند باعث بهبود سوزش آنها شوند.
پمادهای ضدویروس
پمادهای ضدویروس می‌توانند باعث کاهش زمان بهبودی تبخال‌ها شوند، البته اگر آنها را در نخستین زمان بروزشان استفاده کنید. پماد دوکوسانول٬ پماد مناسبی برای این کار است. از طرفی پمادهایی مانند اسیکلویر (زوویراکس) و پنسیکلویر (دناویر) را هم می‌توانید به راحتی با نسخه تهیه کنید.
تجویز داروهای تبخال
تجویز داروهای ضدویروس خوراکی می‌تواند باعث کاهش مدت زمان بهبودی شود البته اگر آن را در نخستین مراحل بروز تبخال استفاده کنید٬ یعنی زمانی که پوست قرمز شده و خارش پیدا می‌کند. اسیکلویر را باید پیش از شدید شدن تبخال و پنج بار در روز استفاده کنید. داروی دیگر٬ قرص‌های اسیکلویر (سیتاویگ) است که باید آن را مستقیما روی لثه‌ی خود قرار داده و بگذارید آب شود. والاسیکلویر (والترکس) هم باید در نخستین مراحل تبخال و هر ۱۲ ساعت استفاده کنید.
پیشگیری از عود کردن آن
شاید پیشگیری از تبخال بسیار دشوار باشد٬ اما کاهش عوامل محرک آن می‌تواند تأثیرگذار باشد. سعی کنید تا حد امکان از نور خورشید به دور باشید یا از کرم ضدآفتاب و نرم کننده‌های لب ضد پرتو فرابنفش استفاده کنید. سعی کنید استراتژی‌های مدیریت استرس را یاد بگیرید که برایتان کار می‌کند. از طرفی تلاش کنید تا سیستم ایمنی خود را با داشتن خواب کافی و ورزش روزانه سالم و قوی نگه دارید.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد
اگر تبخالتان شدید بوده یا مدام رخ می‌دهد٬ بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید.
منبع: webmd

پاسخ به پرسش‌های رایج شما درباره تبخال

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ