رمز و رازهای داشتن عمر طولانی-قسمت اول

مهرناز زاوه
به نظر می‌رسد که این روزها جلوگیری از پیری زودرس و افزایش طول عمر به یکی از دغدغه‌های مهم افراد تبدیل شده است. از صنعت تولید محصولات ضدپیری گرفته تا دانشمندانی که در آزمایشگاه‌ها مشغول فعالیت هستند، همه به دنبال فهمیدن رموز زندگی سالم و طولانی‌اند.

به نظر می‌رسد که این روزها جلوگیری از پیری زودرس و افزایش طول عمر به یکی از دغدغه‌های مهم افراد تبدیل شده است. از صنعت تولید محصولات ضدپیری گرفته تا دانشمندانی که در آزمایشگاه‌ها مشغول فعالیت هستند، همه به دنبال فهمیدن رموز زندگی سالم و طولانی‌اند. اخیرا محققان با آزمایشاتی که روی نمونه خون یک زن ۱۱۵ ساله انجام دادند، دریافتند که فعالیت بدنی روزانه و سبک باعث می‌شود که در زمان پیری کمتر دچار ناتوانی شوید و در نتیجه زندگی سالم و طولانی‌تری خواهید داشت. علم مربوط به طول عمر پیوسته در حال گسترش است. ما در اینجا نکاتی را یادآور می‌شویم که دانستن آنها به شما کمک می‌کند سالم‌تر باشید و عمر طولانی‌تری داشته باشید.
از DNA‌تان محافظت کنید
وقتی پیر می‌شویم، انتهای کروموزوم‌ها که تولومر نام دارد، کوتاه‌تر می‌شود. این مسئله افراد را نسبت به بیماری آسیب پذیرتر می‌سازد. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند که تغییرات جزئی در زندگی باعث تقویت آنزیمی می‌شود که  طول عمر تلومر را افزایش می‌دهد.
وظیفه شناس باشید
مطالعات محققان نشان می‌دهد کسانی که وظیفه شناس هستند، عمر طولانی‌تری دارند. افراد وظیفه شناس تلاش بیشتری برای محافظت از سلامت‌شان انجام می‌دهند و انتخاب‌هایی می‌کنند که منجر به ارتباط‌های قوی‌تر و حرفه‌های بهتری می‌شود.
دوستان‌تان را عاقلانه انتخاب کنید
عادات دوستان‌تان به شما منتقل می‌شوند، پس به دنبال دوستانی با سبک زندگی سالم باشید. اگر دوستی دارید که چاق است، احتمال چاق شدن شما هم افزایش می‌یابد. کشیدن سیگار عادت دیگری است که از طریق ارتباط‌های اجتماعی گسترش می‌یابد.
سیگار را ترک کنید
ترک سیگار می‌تواند طول عمر شما را افزایش دهد؛ بر اساس یافته‌های یک مطالعه بریتانیایی، ترک سیگار در سن ۳۰ سالگی می‌تواند طول عمر را یک دهه افزایش دهد. ترک این عادت در سن ۴۰، ۵۰ یا ۶۰ سالگی، امید به زندگی را به ترتیب ۹، ۶ یا ۳ سال بالا می‌برد.
خواب بعدازظهر را دریابید
خواب بعدازظهر در بسیاری از کشورها امری رایج است. شواهد علمی نشان می‌دهند که چرت زدن باعث طولانی شدن عمر می‌شود. بر اساس یافته‌های یک مطالعه جدید، آنهایی که به طور منظم چرت می‌زنند، در مقایسه با افرادی که گاه به گاه چرت می‌زنند، ۳۷‌٪ احتمال کمتری دارند که بر اثر بیماری قلبی بمیرند.
منبع: webmd

ظرفیت ریه‌ها تعیین‌کننده‌‌ سلامت و طول عمر شما

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ