پیدا کردن ورزشکار درون کودک-قسمت اول

مهرناز زاوه
در صورتی که کودکان تمایلی به ورزش و فعالیت‌های جسمانی نداشته باشند، وادار کردن آنها به فعالیت دشوارتر خواهد بود. کاری که باید انجام دهید، این است که ورزشکار درون او را بیابید.

تکنولوژی و تلویزیون، نداشتن همبازی و تناسب اندام از جمله مهم‌ترین چالش‌‌هایی هستند که کودکان کل جهان امروز با آن مواجه‌اند. فعالیت بدنی به رشد کودک کمک کرده، استخوان‌های او را قوی‌تر می‌سازد و تناسب اندام‌اش را حفظ می‌کند. از طرفی فعالیت فیزیکی بخشی از مسیری است که در آن کودک خود و جهان پیرامون‌اش را کشف می‌کند. در صورتی که کودکان تمایلی به ورزش و فعالیت‌های جسمانی نداشته باشند، وادار کردن آنها به فعالیت دشوارتر خواهد بود. کاری که باید انجام دهید، این است که ورزشکار درون او را بیابید. ورزشکار درون، بخشی از کودک است که تحرک فیزیکی و چالش‌های جسمانی را دوست دارد. فراموش نکنید که برای به حرکت واداشتن کودک، ایجاد اعتماد به نفس در او نقش کلیدی را ایفا می‌کند.
یک هویت ورزشی برای او بسازید
چریل آندرسون که یک روانشناس اجتماعی است، معتقد است نگرش کودکان به وضعیت ظاهری‌شان تاثیر شگرفی بر رفتارهای آنها می‌گذارد. آندرسون در مطالعه سال ۲۰۰۹، به ارزیابی کودکان ابتدایی و متوسطه پرداخت. بر اساس نتایج این مطالعه، بچه‌هایی که به مهارت‌های خود باور داشتند و از انجام فعالیت‌های بدنی لذت می‌بردند، در اکثر فعالیت‌ها شرکت داشتند. در صورتی که فرزند شما احساسی نسبت به ورزش ندارد، جایی برای نگرانی نخواهد بود. شما باید به او اعتماد به نفس بدهید تا در ادامه مسیر فعال‌تر شود.
حامی او باشید
پذیرفتن این که هنگام انتخاب هم‌بازی آخرین کسی باشید که انتخاب می‌شوید، بسیار دشوار است. از طرفی، اینکه ببینید دوستانتان از شما عضلانی‌تر هستند و زودتر بالغ شده‌اند، چندان خوشایند نخواهد بود. اما این به آن معنا نیست که فرزند شما نمی‌تواند از این سطح بالاتر برود. والدین باید در این شرایط به فرزندشان کمک کنند. حامی او باشند و به او اطمینان خاطر دهند. به کودک یادآوری کنید که در حال رشد است و هنوز فرصت دارد. اگر کودک در ورزش خاصی مشکل دارد، بهتر است ورزش دیگری را امتحان کند. اجازه دهید ورزش‌های مختلف را تجربه کند تا ورزش مورد علاقه‌اش را بیابد.
با هم ورزش کنید
بعد از شام، به جای رفتن به اتاق و تماشای تلویزیون بیرون بروید و کمی قدم بزنید. با کودک صحبت کنید، اما پای نمرات و معدل او را به میان نیاورید. سعی کنید کمی خوش بگذرانید.
هدف را روی روزی یک ساعت ورزش تنظیم کنید
کودکان باید در روز ۶۰ دقیقه ورزش کنند. ورزش می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
-ایروبیک (دویدن و پیاده روی سریع)
-تقویت عضلات
-تقویت استخوان (طناب زدن)
نیازی نیست این یک ساعت مداوم باشد. می‌توانید این زمان را در طول روز تقسیم کنید. اجازه دهید او سگ‌تان را بیرون ببرد یا بعد از مدرسه کمی در اطراف خانه بچرخد.
از گام شمار استفاده کنید
بچه‌ها عاشق گجت‌ها هستند. گام شمار (یا قدم سنج) به کودک انگیزه می‌دهد بیشتر تحرک داشته باشد. یک گام شمار برایش بخرید و او را به چالش وادارید تا رکورد پیاده روی خود را هر روز ارتقا دهد.
فعالیت‌های سرگرم کننده انجام دهید
لزومی ندارد فعالیت بدنی همیشه در قالب یک رقابت باشد. بدیهی است که بازی تنیس و اسکی تاثیرات شگرفی دارند، اما طناب زنی و استفاده از حلقه‌های ورزشی نیز گزینه‌های خوبی هستند. این ترفند برای اوقاتی مناسب است که کودک علاقه‌ای به بیرون رفتن ندارد. دست کودک را بگیرید و با او بالا و پایین بپرید. نیاز نیست به او بگویید ورزش کند. کاشتن چند شاخه گل لاله، پیاده روی تا کتابخانه و ساختن یک آدم برفی نیز نوعی ورزش است. در عین حال، برای کودک سرگرم کننده هم هست و نیازی نیست برای این کارها مجبورش کنید.
منبع: webmd

تاثیر محیط و فعالیت‌های داخل خانه در چاقی کودکان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ