راه‌های خوشمزه برای خوردن تخم کتان

مهرناز زاوه
خوردن ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری تخم یا روغن بذر کتان شما را از مزایای حداکثری این ماده غذایی بهره‌مند می‌کند.

آلیشیا استانتون، نویسنده کتاب «هارمونی هورمون‌ها و راهنمای کاهش وزن هورمونی» می‌گوید که روغن موجود در دانه‌های کتان غنی‌ترین منبع گیاهی برای اسید‌های چرب امگا۳ است. این چربی‌های سالم به کاهش التهاب و تعادل هورمونی کمک کرده و از شما در برابر افسردگی محافظت می‌کنند. چربی‌های امگا۳ نقش بسزایی در جلوگیری از بیماری‌های قلبی، دیابت و بیماری‌های التهابی مانند آرتریت دارند. به علاوه، تخم کتان سرشار از فیبر است و مانع از یبوست می‌شود. استانتون معتقد است که خوردن ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری تخم یا روغن بذر کتان شما را از مزایای حداکثری این ماده غذایی بهره‌مند می‌کند. شما می‌توانید از تخم کتان تست شده در تهیه سالاد، سوپ و ساندویچ استفاده کنید. با اینکه روغن تخم کتان از بیشترین چربی امگا۳ در میان منابع گیاهی برخوردار است، اما نقطه دود پایینی دارد. از این رو، استفاده از آن برای پخت و پز توصیه نمی‌شود. اما می‌توانید از این ماده برای تهیه سس سالاد و سایر مواد غذایی استفاده کنید.
مافین با تخم کتان
شاری پورتنوی، متخصص تغذیه، معتقد است که دانه‌های کتان قابلیت تطبیق پذیری بالایی دارند. استفاده از آنها در تهیه میان وعده‌ها به کسانی که قرص فیبر می‌خورند و دنبال یک طعم خوب هستند، توصیه می‌شود. از آنجایی که تخم کتان یک ملیّن است، شما را از مزایای غلات نیز بهره‌مند می‌کند. دانه‌های کتان حاوی اسیدهای چرب امگا۳، فیبر، روی، آهن، ویتامین E و کلسیم هستند و چربی‌های اشباع کمی دارند. اما امگا۳ موجود در تخم کتان در داخل دانه قرار دارد؛ از این رو، اگر به طور کامل دانه‌ها را نجوید، در هضم آن دچار مشکل خواهید شد.
افزودن تخم کتان به ماست
آرین هانت، متخصص تغذیه و بنیانگذار کمپ بروکلین بریج بوت معتقد است که با خیس دادن ۲ قاشق غذاخوری تخم کتان در ماست یونانی بدون چربی به یک خوراکی مفید دست خواهید یافت. ماست یونانی پروتئین زیادی دارد و به تقویت عضلات کمک می‌کند.
مخلوط تخم کتان با بلغور جوی دوسر، اسموتی‌ها و شیک‌های پروتئینی
استفاده از تخم کتان در وعده صبحانه بسیار مفید است. شما می‌توانید از دانه‌های کتان در کنار بلغور جوی دوسر، در تهیه اسموتی‌ها و شیک‌های پروتئینی استفاده کنید. این دانه‌ها برای پخت پیتزا و برگرهای گیاهی هم مناسب‌اند. غذاهای حاوی بذر کتان باید در فریزر نگهداری شوند، چون روغن کتان فاسد شدنی است.
مرغ را در روغن بذر کتان بغلتانید
تخم کتان خواص آنتی اکسیدانی دارد و به جلوگیری از سرطان و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. به علاوه، سرشار از فیبر بوده و هضم غذا را آسان‌تر می‌سازد. چربی‌های امگا۳ موجود در این دانه‌ها نیز به سلامت قلب کمک می‌کند. شما می‌توانید از این دانه‌های ساده و سالم در تهیه انواع غذاها استفاده کنید. مثلا می‌توانید مرغ را در روغن یا دانه‌های کتان بغلتانید تا عطر و طعم بهتری به خود بگیرد!
تخم کتان با نان تست فرانسوی، یک ترکیب عالی 
شما می‌توانید تخم کتان را داخل نان تست فرانسوی بریزید. این غذای فوق العاده، گزینه مناسبی برای بهره‌مندی از فواید سلامتی در وعده صبحانه است.
استفاده از تخم کتان در تهیه بستنی، پنیر محلی و سس سیب
تخم کتان علاوه بر فیبر و اسیدهای چرب امگا۳، منبع لیگنان، پتاسیم و منیزیم هستند. شما می‌توانید دانه‌ها را به صورت بسته بندی شده خریداری کرده و در فریزر نگهداری کنید. در صورت لزوم می‌توانید آنها را آسیاب کنید تا به هنگام پخت تازگی داشته باشند. برای افزودن دانه‌های کتان به رژیم غذایی خود می‌توانید از نوع آسیاب شده آن در تهیه پنیر محلی، بستنی و سس سیب استفاده کنید.
تخم کتان را جایگزین تخم مرغ کنید
شما می‌توانید در غذاهایی که به تخم مرغ نیاز دارند، از دانه‌های کتان به عنوان جایگزین استفاده کنید. ترکیب ۲ قاشق غذا خوری دانه کتان با ۲ قاشق غذاخوری آب به عنوان جایگزین تخم مرغ استفاده می‌شود.
استفاده از تخم کتان در غذاهایی که پیش از این می‌خوردید
دانه‌های کتان کوچک هستند، اما فواید بسیاری دارند. آنها را دست کم نگیرید. فیبر موجود در این دانه‌ها به کاهش وزن و سلامت روده کمک می‌کند. ماهیت گیاهی و آنتی اکسیدان‌های موجود در این دانه‌ها نیز موجب تعادل هورمون‌های زنانه شده و احتمال ابتلا به سرطان سینه و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. اسیدهای چرب امگا۳ نیز خواص ضد التهابی دارند. جهت بهره مندی از مزایای این دانه‌ها از آنها در تهیه غذاهایی که پیش از این می‌خوردید، استفاده کنید. 
تهیه نان کدو با تخم کتان
دانه‌های کتان برای تهیه نان کدو هم مناسب‌اند. با تهیه این نان خوشمزه می‌توانید در کنار خانواده از مزایای تخم کتان بهره مند شوید.
منبع: shape

خواص دارویی – جادویی روغن تخم کتان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
اکرم احمدی

اکرم احمدی

1394-11-14 - 18:55 پاسخ

بسیار عالی و مفید بود