نکاتی که باید پیش از دویدن بدانید-قسمت اول

مهرناز زاوه
دانستن این نکات نه تنها فرم دویدن شما را بهبود می‌بخشد، بلکه خطر بروز آسیب دیدگی را کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث می‌شود بتوانید این کار را به طور پیوسته انجام دهید و بیشتر از قبل لذت ببرید.

کافی است یک جستجوی سریع درباره «بهترین فرم دویدن» در اینترنت بکنید تا در دریایی از اصطلاحات علمی غرق شوید: فاز نوسان، سرعت بارگذاری، رفلکس کشش و … اما اگر تازه کار باشید، مسلما ترجیح می‌دهید به جای این کلمات، با زبان ساده‌تر و به دور از اصطلاحات فنی، فقط به دنبال ترفندهایی باشید که انجام این کار را برایتان ممکن می‌سازد. دانستن این نکات نه تنها فرم دویدن شما را بهبود می‌بخشد، بلکه خطر بروز آسیب دیدگی را کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث می‌شود بتوانید این کار را به طور پیوسته انجام دهید و بیشتر از قبل لذت ببرید. در اینجا دوندگان حرفه‌ای، مربیان، پزشکان و سایر افراد فعال در رشته دو نکاتی را بیان کرده‌اند که برای رسیدن به نتیجه مطلوب بسیار به کمکتان می‌آیند.
عضلات‌تان را شل کنید
بسیاری از دوندگان در حین دویدن فشار مضاعفی به بالا تنه خود وارد می‌کنند. این امر باعث می‌شود که دویدن دو برابر سخت‌تر شود. شما می‌توانید از این ترفند ساده استفاده کنید: یک ورق کاغذ بردارید و آن را لول کنید. کاغذ را حین دویدن در دستان خود نگه دارید. اگر کاغذ در پایان مچاله شده باشد، به این معنی است که بیش از اندازه به خود فشار می‌آورید! شل کردن دست‌ها به کاهش تنش در اطراف شانه کمک کرده و باعث می‌شود انرژی کمتری مصرف کنید.
به پاهایتان بیشتر توجه کنید
پاهای شما تنها اعضای بدن‌تان هستند که حین دویدن با زمین تماس دارند و هرگز مورد توجه قرار نمی‌گیرند. جهت بهبود گیرنده‌های حسی و شل کردن بافت پا می‌توانید از یک توپ کوچک مثل توپ چوگان یا گلف استفاده کنید. به این صورت که توپ را روی زمین بگذارید و کف پا را از پاشنه تا نوک انگشتان روی توپ بکشید. سعی کنید این تکنیک ساده ماساژدهی را به مدت ۳۰ ثانیه برای هر پا ادامه دهید.
آخر کار، سریع‌تر بدوید
وقتی می‌دوید، مغزتان به طور مداوم با ماهیچه‌های درگیر در دویدن ارتباط برقرار می‌کند تا وضعیت این ماهیچه‌ها را در بهترین حالت نگه دارد. این فرآیند غیر ارادی نشان می‌دهد که چرا دوندگان پس از مدتی عادت کرده و زمان دویدن خود را کاهش می‌دهند. با این حال، بهتر است که سرعت دویدن را افزایش دهید. تحقیقات نشان می‌دهند وقتی سیستم عصبی تحت فشار قرار می‌گیرد، به راهکارهای موثرتری برای دویدن متوسل می‌شود. برای انجام این کار می‌توانید در پایان کمی سریع‌تر بدوید. مثلا می‌توانید در ۵ یا ۱۰ دقیقه پایانی سرعت خود را به تدریج افزایش دهید.
منبع: shape

آیا دویدن به کاهش وزن کمک می‌کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ