پاسخ به سوالات رایج درباره جراحی ماز برای درمان سرطان پوست

مهرناز زاوه
در شرایطی که جراحی ماز به طور کلی برای سلول‌های سرطانی پایه‌ای و سنگفرشی انجام می‌شود، در برخی موارد برای درمان ملانوما (سرطان پوست) هم استفاده می‌شود، خصوصا اگر سرطان خفیف بوده یا منحصر به لایه خارجی پوست شود.

جراحی ماز برای اطراف چشم، بینی، دهان و گوش‌ها بسیار مفید است. از طرفی اگر تومور کمی بزرگتر باشد می‌توان در اطراف گونه هم از آن استفاده کرد. علاوه بر این، جراحی ماز را می‌توان روی دست‌ها، پاها و گردن هم انجام داد؛ نواحی که بیشتر از سایر نقاط بدن از بافت‌های آن محافظت می‌کنید و بافت اضافی برای عمل‌های جراحی بزرگتر ندارند. ماز برای درمان عود تومور، یعنی تومورهایی که قبلا برداشته شده‌اند و دوباره در همان محل رشد کرده‌اند، بسیار موثر است. اگرچه بسته به بیمار و نوع تومور، هر جایی از بدن را می‌توان با جراحی ماز درمان کرد.
در شرایطی که جراحی ماز به طور کلی برای سلول‌های سرطانی پایه‌ای و سنگفرشی انجام می‌شود، در برخی موارد برای درمان ملانوما (سرطان پوست) هم استفاده می‌شود، خصوصا اگر سرطان خفیف بوده یا منحصر به لایه خارجی پوست شود. بیمار باید از جراح خود بپرسد که آیا این جراحی را پیشنهاد می‌دهد یا نه، چرا که بسیاری از متخصصان ماز ملانوما را با این روش جراحی نمی‌کنند.
اگر ایمپلنت یا بیماری دیگری هم داشته باشم چطور؟
جراح شما باید تمام موارد و مشکلات پزشکی‌تان را بداند، زیرا ممکن است جراحی‌تان را تحت تاثیر قرار دهد یا در بهبود زخم مشکلی ایجاد کند. اگر در هرجایی از بدن‌تان، مثلا زانو یا لگن عضوی مصنوعی دارید یا از تنظیم کننده ضربان قلب استفاده می‌کنید و یا آنتی بیوتیک مصرف می‌کنید باید پیش از عمل جراح را در جریان قرار دهید. 
آیا این عمل آسیبی به همراه دارد؟
خیر. این عمل چیزی جز یک بافت برداری نیست. محل مورد نظر با مقدار کافی لیدوکائین بی‌حس می‌شود، در واقع این بی‌حسی موضعی به کاهش درد می‌انجامد و چیزی حدود دو ساعت و نیم تا سه ساعت ادامه خواهد داشت. احساس نامطلوبی که بابت آن خواهید داشت بسیار کم است و ممکن است تنها احساس درد یا سوزش ناشی از برخورد سوزن با پوست در ابتدای کار کمی اذیتتان کند. شاید (در طی عمل) کمی تحت فشار قرار بگیرید، اما احساس درد نخواهید داشت.
بعد از آن، اکثر بیماران تنها درد خفیفی را حس خواهند کرد. در مناطق خاصی مانند کاسه سر، ساق پا یا مناطقی که تحت فشار هستند (مانند پوست روی مفاصل)‌ میزان حساسیت بیشتر بوده و به مدت یک تا سه روز بعد از جراحی، باید از داروهای ضددرد یا مسکن استفاده کنید، اما اکثر جراحی‌ها نیازی به تجویز داروی ضددرد نخواهد داشت. اگر دچار درد شدید، از تایلنول استفاده کنید و از مصرف آسپیرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن در نخستین روزها بعد از جراحی خودداری کنید چرا که می‌تواند خطر خونریزی شما را افزایش دهد.
آیا جای زخم عمل به جا می‌ماند؟
بله. اما به مرور زمان کمتر دیده می‌شود. چیزی حدود شش ماه طول می‌کشد تا قرمزی جای زخم محو شده و از بین برود و بعد از آن، افراد به نتایج دلخواه خود خواهند رسید. برای اینکه از این مسئله مطمئن شوید که جای زخم‌ها خوب شده است، سعی کنید دستورالعمل‌های لازم توسط پزشک را بعد از جراحی رعایت کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که زخم‌های پانسمان مرطوب نسبت به زخم‌هایی که در معرض هوا قرار می‌گیرند سریع‌تر خوب می‌شود. در واقع زمانی که زخم، به حالت مرطوب قرار داشته باشد و با پانسمان پوشانده شود، طی التیام ظاهر بهتری پیدا خواهد کرد.
منبع: everydayhealth

تشخیص سرطان پوست از روی عکس سلفی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ