مشکلات پوستی رایج در میان بزرگسالان-قسمت دوم

مهرناز زاوه
اگر به راحتی گُر می‌گیرید و بینی، چانه، گونه و پیشانی‌تان قرمز می‌شود، احتمالا روزاسه دارید. قرمزی صورت به تدریج تشدید می‌شود، تا حدی که می‌توانید رگ‌های خونی را ببینید.

همانطور که در قسمت اول گفتیم افزایش سن بر تمام اعضای بدن از جمله پوست تاثیر می‌گذارد و علاوه بر بروز چین و چروک، ‌احتمال ابتلا به برخی از بیماری‌های پوستی را افزایش می‌دهد که برخی از آنها را بررسی می‌کنیم.
اگزما
اصطلاح اگزما در مورد شرایطی به کار برده می‌شود که پوست ملتهب، خشک و تحریک شده باشد. پزشکان علت اصلی بروز اگزما را نمی‌دانند، اما می‌دانند که استرس زیاد، عوامل محرک، مواد آلرژی‌زا و آب و هوا می‌توانند باعث بروز این عارضه شوند. علائم اگزما در بزرگسالان اغلب روی آرنج، دست‌ها و در لایه‌های زیرین پوست ظاهر می‌شود. داروهای مختلفی برای درمان اگزما توسعه یافته‌اند. برخی از آنها تزریقی و برخی خوراکی هستند.
روزاسه
اگر به راحتی گُر می‌گیرید و بینی، چانه، گونه و پیشانی‌تان قرمز می‌شود، احتمالا روزاسه دارید. قرمزی صورت به تدریج تشدید می‌شود، تا حدی که می‌توانید رگ‌های خونی را ببینید. روزاسه باعث ضخیم شدن پوست و ظهور جوش‌های چرکی می‌شود. داروهای مختلفی برای درمان روزاسه وجود دارند که برخی خوراکی و برخی موضعی هستند. رگ‌های خونی و قرمزی پوست نیز از طریق لیزردرمانی ترمیم می‌شوند.
زخم سرد (تاول)
ویروس هرپس سیمپلکس باعث بروز تاول‌های دردناک و چرکی در اطراف دهان و بینی شما می‌شود. زخم‌های سرد معمولا تا ۱۰ روز دوام دارند و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند. تب، نور خورشید، استرس و تغییرات هورمونی از جمله عوامل محرک زخم سرد هستند. این عارضه با مصرف قرص‌های ضد‌ویروسی و کرم‌های موضعی قابل درمان است.
بثورات ناشی از تماس با گیاهان
تماس با پوسته پیچک سمی، بلوط یا سماق در بسیاری از افراد باعث ایجاد خارش می‌شود. این بثورات با تورم در محل تماس آغاز می‌شوند و به تدریج احساس خارش ایجاد می‌کنند. ظرف مدت ۱۲ تا ۷۲ ساعت تاول پدید می‌آید. این عارضه معمولا تا ۲ هفته ادامه دارد و با داروهای موضعی و خوراکی درمان می‌شود. داروهای نسخه‌ای و دست‌ساز نیز به تسکین خارش کمک می‌کنند. همچنین می‌توانید از کمپرس یخ برای تسکین پوست استفاده کنید. در موارد حاد، از داروهای موضعی و آنتی بیوتیک برای درمان استفاده می‌شود.
جوش‌های پس از استفاده از تیغ
این جوش‌ها در مناطقی از پوست ظاهر می‌شوند که در آن موها تازه اصلاح شده‌اند. این عارضه می‌تواند باعث سوزش، زخم شدن و ظهور جوش در سطح پوست شود. برای به حداقل رساندن جوش‌های ناشی از تیغ اصلاح می‌بایست قبل از اصلاح دوش آب گرم بگیرید یا از کرم‌های نرم کننده استفاده کنید.
خال
خال‌ها معمولا قهوه‌ای یا سیاه‌اند و در هر نقطه‌ای از بدن دیده می‌شوند. برخی از آنها به تنهایی و برخی در کنار خال‌های دیگر رشد می‌کنند. خال‌های پوستی بعضا با افزایش سن تغییر می‌کنند. برخی از آنها برآمده می‌شوند، مو در می‌آورند و یا تغییر رنگ می‌دهند. برای کنترل خال‌ها سالی یک بار به متخصص پوست مراجعه کنید.
منبع: webmd

چرا پوست شما پیرتر از سن واقعی‌تان نشان می‌دهد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ