مشکلات پوستی رایج در میان بزرگسالان-قسمت سوم

مهرناز زاوه
زگیل معمولا بر روی انگشتان دست و پا ظاهر می‌شود. علت شیوع این عارضه ویروس پاپیلومای انسانی است. زگیل زمانی شیوع پیدا می‌کند که از وسایل یک فرد مبتلا به ویروس استفاده کنید.

در قسمت اول و دوم با برخی مشکلات پوستی رایج در دوران بزرگسالی آشنا شدید. در اینجا موارد دیگری را بررسی می‌کنیم.
آکنه
آکنه زمانی ظاهر می‌شود که منافذ پوست مسدود شده و تدریجا ملتهب می‌شوند. منافذی که باز مانده و به تدریج تیره می‌شوند، جوش سر سیاه نام دارند. اما منافذی که کاملا مسدود شده و به رنگ سفید در می‌آیند، جوش سر سفید نامیده می‌شوند. باکتری و هورمون‌ها از جمله عوامل محرک آکنه هستند که اغلب روی صورت، قفسه سینه و کمر پدید می‌آیند. برای جلوگیری از بروز آکنه پوست خود را تمیز و چرب نگه دارید.
عفونت قارچی پا
این عفونت قارچی باعث پوسته پوسته شدن، قرمزی، خارش و سوزش پوست پا می‌شود. احتمال بروز تاول و زخم هم وجود دارد. عفونت قارچی پا مسری است و از طریق تماس مستقیم منتقل می‌شود. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، از پوشیدن کفش دیگران خودداری کنید و در اماکن عمومی مانند استخرها پابرهنه راه نروید. این عارضه با استعمال لوسیون‌های ضد قارچ قابل درمان است.
لکه سنی یا کبدی
این لکه‌های قهوه‌ای یا خاکستری رنگ، نتیجه پیری نیستند؛ اما با افزایش سن بیشتر دیده می‌شوند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث می‌شود که لکه‌های کبدی در نواحی صورت، دست‌ها و بازوها ظاهر شوند. شما می‌توانید از کرم‌های سفید‌کننده و ضد آفتاب برای محافظت از پوست‌تان استفاده کنید. اگر احتمال می‌دهید ملانوم دارید، به یک متخصص پوست مراجعه نمایید.
پتوریاسیس رزی
پتوریاسیس رزی به صورت لکه‌های سفید رنگ کوچک با کناره‌های نامشخص در نواحی صورت مانند گونه و بازو ظاهر می‌شود و تدریجا کل بدن را فرا می‌گیرد. پزشکان از علت اصلی این عارضه اطلاعی ندارند، اما می‌دانند مسری نیست. این عارضه معمولا پس از ۶ تا ۸ هفته برطرف می‌شود.
ملاسما (ماسک حاملگی)
ملاسما به لکه‌های قهوه‌ای مایل به زردی گفته می‌شود که در اطراف گونه‌ها، بینی، پیشانی و چانه پدید می‌آیند. این عارضه اغلب به عنوان ماسک حاملگی شناخته می‌شود، چون در نیمی از زنان باردار مشاهده می‌شود. اما مردان نیز به این عارضه دچار می‌شوند. اگر لکه‌ها پس از زایمان بر‌طرف نشوند، باید از دارو استفاده کنید.
زگیل
زگیل معمولا بر روی انگشتان دست و پا ظاهر می‌شود. علت شیوع این عارضه ویروس پاپیلومای انسانی است. زگیل زمانی شیوع پیدا می‌کند که از وسایل یک فرد مبتلا به ویروس استفاده کنید. برای جلوگیری از گسترش زگیل باید آن را بپوشانید و کاملا خشک نگه دارید. زگیل معمولا بی‌ضرر و بدون درد است. با این حال می‌توانید از داروهای موضعی برای از بین بردن آن استفاده کنید. در شرایط خاص، از جراحی، لیزر و مواد شیمیایی برای رفع زگیل کمک گرفته می‌شود.
کراتوز سبورئیک
کراتوز سبورئیک به توده‌های خوش خیمی گفته می‌شود که با افزایش سن در سطح پوست پدید می‌آیند. این توده‌ها به صورت مجزا یا به همراه توده‌های دیگر در سراسر بدن رشد می‌کنند. آنها معمولا تیره و بعضا چند رنگی هستند و سطحی صاف و مومی شکل دارند. این توده‌ها نیازی به درمان ندارند، مگر اینکه تحریک شوند و ظاهر ناخوشایندی به خود بگیرند. آنها اغلب با خال و یا سرطان پوست اشتباه گرفته می‌شوند. برای اطمینان، به یک متخصص پوست مراجعه کنید.
منبع: webmd

راهکاری برای جلوگیری از پیری و شل شدن پوست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ