اگر شب‌ها مشکل بی‌خوابی دارید از این غذاها اجتناب کنید-قسمت دوم

مهرناز زاوه
بوسیدن فرزندتان قبل از خواب دلیل خوبی است که از خوردن پیاز در اواخر شب صرف نظر کنید. پیاز با تولید گاز باعث ایجاد اخلال در معده می‌شود.

در ادامه‌ی قسمت اول غذاهایی را به شما معرفی می‌کنیم که باعث ایجاد اختلال در روند خواب‌تان می‌شوند.
پیتزا
خوردن پیتزا رویای شیرین شبانه را از شما می‌گیرد. ترکیب چربی و پنیر و اسید موجود در سس گوجه فرنگی بر کیفیت خواب شما تاثیر منفی می‌گذارد. از سوی دیگر، غذاهای اسیدی می‌توانند باعث ریفلاکس شوند، مخصوصا اگر در اواخر شب خورده شوند. حتی اگر ریفلاکس باعث سوزش سر دل نشود، می‌تواند شما را تا ساعت‌ها بیدار نگه دارد و این مسئله باعث می‌شود روز بعد خسته و کلافه باشید.
پیاز
بوسیدن فرزندتان قبل از خواب دلیل خوبی است که از خوردن پیاز در اواخر شب صرف نظر کنید. پیاز با تولید گاز باعث ایجاد اخلال در معده می‌شود. اسفنکتر مری به اجبار باز می‌ماند و باعث می‌شود که غذا و اسید معده به داخل مری برگردند. مطالعات نشان می‌دهند که خوردن پیاز خام در افرادی که سوزس سر دل دارند، باعث ریفلاکس می‌شود.
کافئین
کافئین می‌تواند سیستم عصبی مرکزی را به مدت چند ساعت تحریک کند. حتی اگر به کافئین حساسیت نداشته باشید، ممکن است در طول شب بیدار بمانید. بنابراین، از خوردن شکلات داغ، چای کافئین‌دار، قهوه و سودا در اواخر شب خودداری کنید. کافئین محرک بی‌خوابی است. ترک مصرف کافئین مزایای زیادی برای بدن دارد و حتی به کاهش وزن کمک می‌کند.
کچاپ
خیلی‌ها سس کچاپ را دوست دارند، اما نباید بطری سس را بدون کنترل روی بشقاب فشار دهید. سس کچاپ به لطف وجود گوجه فرنگی بسیار اسیدی است. در تهیه کچاپ علاوه بر اسید که به طور طبیعی در این سس وجود دارد، از مواد شیمیایی هم استفاده می‌شود که سطح اسیدیته سس را بالا برده و باعث سوزش سر دل می‌شوند. بنابراین، در خوردن سس کچاپ بیشتر دقت کنید. سس پاستا و مارینارا هم باعث بروز سوء هاضمه و سوزش سر دل در افراد می‌شوند. متخصصان تغذیه به افرادی که مستعد ابتلا به سوء هاضمه هستند، توصیه می‌کنند که حتی الامکان سس گوجه فرنگی نخورند. وقتی برای خوابیدن روی تخت دراز می‌کشید، روند هضم غذا کند می‌شود. از سوی دیگر، موقعیت افقی شما باعث می‌شود که سوزش سر دل بدتر از همیشه شود.
چیز برگر
فکر چیزبرگر را از سرتان بیرون کنید. خوردن غذاهای چرب ناسالم در اواخر شب قاتل خواب است. غذاهای چرب باعث می‌شوند نتوانید به صورت مداوم بخوابید. بنابراین، وقتی صبح روز بعد از خواب بر می‌خیزید، احساس خوبی ندارید. غذاهای چرپ برای دور کمر هم خوب نیستند، پس چرا خودتان را به زحمت می‌اندازید؟
غذاهای سرخ کرده
غذاهای چرب و روغنی محرک سوزش سر دل هستند. متخصصان تغذیه هشدار می‌دهند که از خوردن غذاهای روغنی یا مواد سرخ شده در روغن قبل از خواب خودداری کنیم.
شام پرچرب و با پروتئین زیاد
ممکن است فکر کنید یک شام پرچرب و با پروتئین بالا شما را در طول شب سیر نگه می‌دارد و نمی‌گذارد با احساس گرسنگی از خواب بلند شوید. اما تحقیقات نشان می‌دهند که خوردن یک وعده غذایی پرچرب و با پروتئین بالا قبل از خواب می‌تواند به اختلالات خواب منجر شود. متخصصان تغذیه معتقدند در صورتی که با شکم پر دراز بکشید و به خواب بروید، وقتی از خواب بلند شوید، از سوء هاضمه و یا ریفلاکس اسید معده رنج خواهید برد.
ماچا یا چای سبز
ماچا یا همان چای سبز طرفداران زیادی دارد. این چای یکی از محبوب‌ترین محصولات گیاهی در بین مشتریان است و از طرفی به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. افراد می‌توانند با خیال راحت از فواید این محصول گیاهی در طول روز بهره‌مند شوند. اما نوشیدن این چای قبل از خواب توصیه نمی‌شود. چای سبز علاوه بر کافئین حاوی دو ترکیب محرک دیگر است. این دو ماده که تئوبرومین و تئوفیلین نام دارند، باعث افزایش ضربان قلب، تشدید عصبانیت و افزایش اضطراب در افراد می‌شوند. به گفته متخصصان تغذیه، این چای که حاوی کافئین است، در مقایسه با سایر انواع چای اثرات منفی کمتری دارد.
آب
آیا از آن نوع افرادی هستید که همیشه یک لیوان بزرگ پر از آب در کنار تخت خود دارند؟ شاید بهتر باشد تجدید نظر کنید. درست است؛ برای اینکه در طول روز هیدراته بمانید، باید به مقدار زیاد آب بنوشید. از دست دادن آب بدن می‌تواند به راحتی سطح انرژی بدن را کاهش دهد. اما اگر قبل از خواب بیش از اندازه آب بنوشید، ممکن است برای ادرار کردن بارها از خواب بیدار شوید. بهتر است از ۳ ساعت مانده به زمان خواب، نوشیدن مایعات را به حداقل برسانید. برای آنکه در طول روز آب بدن را تامین کنید و بتوانید به اهداف کاهش وزن خود نیز دست یابید، می‌توانید از انواع آب‌های سم‌زدا استفاده کنید!
منبع: eatthis

چطور گرسنگی ناگهانی شبانه را مهار کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ