نشانه‌هایی که می‌گوید در رابطه از شما سوء استفاده عاطفی می‌شود

مهرناز زاوه
نخستین چیزی که درباره‌ی سوء استفاده در یک رابطه به ذهن می‌رسد مسائلی مانند ضرب و شتم، سوء استفاده کلامی و اهانت و تحقیر است.

نخستین چیزی که درباره‌ی سوء استفاده در یک رابطه به ذهن می‌رسد مسائلی مانند ضرب و شتم، سوء استفاده کلامی و اهانت و تحقیر است. با اینکه شمّ شما نسبت به برخی رفتارهای خاص در مقابل شریکتان به شما هشدار خواهد داد، اما شما تمایل دارید آنها را انکار کنید با این فرض که شما را نزده یا پیش دیگران تحقیرتان نکرده است. بسیاری از ما از نشانه‌های سوء استفاده در رابطه‌ بی‌اطلاع هستیم. در اینجا می‌خواهیم به برخی از این نشانه‌ها اشاره کنیم.
۱.او شما را از ارتباط با دوستان نزدیک و آشنایان منع می‌کند
این یک رفتار عادی و نرمال در رابطه‌ای است که در آن سوء استفاده صورت می‌گیرد. همسرتان با منزوی ساختن شما نسبت به دیدار دوستان و فامیل، فرصت بهتری برای ارزیابی شما و کنترل سایر جنبه‌های زندگی خواهد داشت. اگر او مدام به شما می‌گوید که درباره رابطه‌تان یا هر نوع مشکلی که هر دوی شما با آن روبرو می شوید با کسی صحبت نکنید، علتش آن است که دوست ندارد نفر سومی متوجه این مسئله شود که شما آلت دست او هستید. از طرفی او احساس می‌کند که وجود دوستان یا فامیل برای رابطه، تهدید محسوب می‌شود.
۲.حسادت شدید 
هیچ چیز دوست داشتنی و جالبی درباره همسر حسود وجود ندارد. اگر همواره از این مسئله نگران و بدگمان می‌شود که با جنس مخالف صحبت می‌کنید، تنها معنی‌اش این است که در رابطه احساس عدم امنیت کرده و مسائل مربوط به شما را کنترل می‌کند.
۳.همیشه فکر می‌کنید همه چیز تقصیر شماست
این یکی از نشانه‌های بارز افراد سوء استفاده‌گر در رابطه است. شما همواره حس می‌کنید که باید بابت رفتار غیرمنطقی طرف مقابل از او معذرت خواهی کنید. برای افرادی که در رابطه‌ای قرار دارند که از طرف مقابل به لحاظ عاطفی سوء استفاده می‌کنند، قضیه به این شکل است که هر زمان که مشکل یا اشتباهی در رابطه پیش می‌آید، او کاری می‌کند که شما خود را مقصر بدانید.
۴.روبرو شدن با تغییرات شدید خلق و خو
او ممکن است در یک لحظه بسیار عاشق و پر شور و حرارت باشد و بعد رفتاری بسیار آزاردهنده داشته باشد. هر چیزی که بگویید ممکن است او را عصبانی کند بی آنکه تحریک کننده باشد.
منبع: thehealthsite

آیا تلفن همراه‌ به رابطه‌ی شما آسیب خواهد زد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ