افزایش خطر دیابت نوع ۲ به ازای هر ساعت نشستن

مهرناز زاوه
همه‌ی ما می‌‌دانیم که عوامل خطرزای مرتبط با شیوه‌ی زندگی، محیط زیست و عوامل ژنتیکی با دیابت نوع ۲ ارتباط دارند – اما فکر می‌کنید رفتارهای توأم با تحرک کم و نشستن‌های طولانی چطور بر این مشکل تأثیر می‌گذارد؟

همه‌ی ما می‌‌دانیم که عوامل خطرزای مرتبط با شیوه‌ی زندگی، محیط زیست و عوامل ژنتیکی با دیابت نوع ۲ ارتباط دارند – اما فکر می‌کنید رفتارهای توأم با تحرک کم و نشستن‌های طولانی چطور بر این مشکل تأثیر می‌گذارد؟
‌تحقیقات قبلی نشان می‌داد که بین زمانی که اصلا تحرک ندارید مانند نشستن و لم دادن برای تماشای تلویزیون و یا نشستن پشت کامپیوتر از یک سو و نتایج متابولیسمی سلامت شما، ارتباط نامناسب و نامطلوبی وجود دارد. در تحقیقات معدودی با مقیاس گسترده، عادت‌های بدون تحرک و نشستن‌های طولانی در افرادی که دیابت نوع ۲ داشتند مورد بررسی قرار گرفت. 
در این تحقیق ۲۰۰۰ شرکت کننده حضور داشتند که ۵۲ درصدشان مرد بوده و متوسط سن‌شان هم ۶۰ سال بود، بعد از یک شب ناشتا بودن به منظور شناسایی وضعیت دیابت در آنها، تست تحمل گلوکز انجام دادند. برای شناسایی سندروم متابولیک، محققان دور شکم، میزان کلسترول HDL، میزان گلوکز ناشتایی، فشار خون و مصرف دارو را در آنها محاسبه کردند. از طرفی وضعیت سلامت آنها مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و محدودیت جنب و جوش و تحرک را هم سنجیدند.
در مرحله‌ی بعد به شرکت کنندگان دستگاه فشارسنج activePAL3 داده شد تا به مدت هشت روز متوالی به ران خود ببندند. فشارسنج این امکان را به محققان می‌داد تا مقدار تحرک روزانه‌ی شرکت کنندگان (اعم از نشستن یا لم دادن، ایستادن یا قدم برداشتن)، زمان کل بدون تحرک، زمان بدون تحرک در خلال زمان بیداری، مدت زمان طولانی وقفه در زمان بدون تحرک و مدت زمان متوسط این وقفه‌ها و استراحت‌ها را محاسبه کنند.
نتایج نشان داد ۵۶ درصد از شرکت کنندگان، میزان متابولیسم نرمالی داشتند؛ ۱۵ درصد متابولیسم گلوکزشان دچار مشکلاتی بوده و ۷۱۴ نفر دیابت نوع ۲ داشتند. شرکت کنندگانی که دیابت نوع ۲ داشتند بیشتر افرادی سیگاری بودند، اگرچه الکل زیادی مصرف نمی‌کردند: و میزان تحرکشان خیلی کم بوده و شاخص حجم بدنشان در مقایسه با افرادی که متابولیسم گلوکزشان طبیعی یا دچار مشکل بود بیشتر گزارش شد. 
منبع: medicaldaily

خوردن غذاهای خانگیِ بیشتر خطر دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ