رنگ ادرار چه چیزهایی در مورد سلامتی‌تان می‌گوید؟

مهرناز زاوه
کلینیک کلیولند در اوهایو برای کمک به شما در رمزگشایی رنگ ادرارتان یک راهنمای جامع ارائه کرده است تا از روی رنگ ادرار به وضعیت سلامتی خود پی ببرید.

هر بار که ادرار می‌کنید، می‌توانید از رنگ ادرارتان به نکات زیادی در مورد سلامتی خود پی ببرید. هیدراته بودن و سطح عملکرد اندام‌های حیاتی بدن از جمله عواملی هستند که در رنگ ادرار نمایان می‌شوند. کلینیک کلیولند در اوهایو برای کمک به شما در رمزگشایی رنگ ادرارتان یک راهنمای جامع ارائه کرده است تا از روی رنگ ادرار به وضعیت سلامتی خود پی ببرید. دکتر دنیل شوسک، متخصص اورولوژی در کلینیک کلیولند می‌گوید: «تغییر رنگ ادرار در بسیاری از موارد به سطح هیدراته بودن بدن در آن لحظه مرتبط است.» وضعیت هیدراسیون در بدن از عوامل مختلفی تاثیر می‌پذیرد. سایه‌های زرد و سفید و تیره در ادرار می‌تواند نشانگر میزان دریافت مایعات در شما باشد. اما اگر ادرار شما به شکل قابل توجهی تغییر پیدا کرده، ممکن است عوامل دیگری در این امر دخیل باشند. هر رنگ به یک اندام خاص مرتبط است. وقتی در ادرارتان خون می‌بینید، این احتمال وجود دارد که چیزی از کلیه‌ها، مثانه یا پروستات وارد دستگاه ادراری شده باشد.
شفاف: اگر ادرارتان کاملا شفاف باشد، بیانگر آن است که خیلی آب می‌نوشید. نوشیدن آب زیاد خطر قابل توجهی ندارد. اما اگر آن قدر آب می‌نوشید که ادرارتان مثل آب شفاف است، به احتمال زیاد بیش از حد نیازتان می نوشید. با این حال، هیدراتاسیون مازاد به ندرت باعث بروز مشکل می‌شود.
صورتی، کهربایی یا عسلی رنگ: رنگ‌های متمایل به زرد روشن نشان دهنده آن هستند که سطح آب بدنتان مناسب است. اگر رنگ زرد تیره‌تر باشد، نشان می‌دهد که باید آب بنوشید.
شربتی یا قهوه‌ای: اگر متوجه وجود سایه‌های قهوه‌ای رنگ در ادرار خود شدید، ممکن است دچار کم آبی باشید. با این حال، بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید، چون ادرار قهوه‌ای رنگ می‌تواند نشان دهنده مشکل کبد باشد. افرادی که از مشکل کبد رنج می‌برند، معمولا ادرار قهوه‌ای رنگ دارند.
صورتی مایل به قرمز: آیا رنگ ادرارتان صورتی مایل به قرمز است؟ ممکن است یک مشکل جدی داشته باشید. به گفته دکتر شوسک، قرمز بودن رنگ ادرار در اورولوژی یک نشانه خطرناک است. البته این احتمال وجود دارد که رنگ قرمز ادرار از خوردن مواد غذایی قرمز رنگ به وجود آمده باشد، اما ممکن است این رنگ به دلیل ورود خون در ادرار شکل گرفته باشد. اگر متوجه رنگ صورتی یا قرمز در ادرار خود شده‌اید، بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. مشکلات خوش خیم و بدخیم بسیاری باعث ورود خون به ادرار می‌شوند. بیماری‌های کلیوی، عفونت دستگاه ادراری، سنگ کلیه یا مثانه و سرطان پروستات از جمله عواملی هستند که به این امر منتج می‌شوند.
آبی یا سبز: مشاهده رنگ آبی یا سبز در حین ادرار کردن تعجب آور است. به گفته دکتر شوسک، این رنگ بسیار نادر است. از آنجایی که برخی از بیماری‌های خاص مانند پورفیری باعث تغییر رنگ ادرار به آبی یا سبز می‌شوند، تغییر رنگ ادرار لزوما به معنای وجود بیماری در افراد نخواهد بود. بعضا خوردن مواد غذایی رنگی باعث تغییر رنگ ادرار می‌شود. رنگ ادرار به این بستگی دارد که رنگدانه‌های موجود در غذا تا چه حدی توسط روده جذب شده باشند. بسیاری از رنگدانه‌ها و ترکیبات خوراکی جذب بدن نمی‌شوند، در نتیجه وارد دستگاه ادراری شده و رنگ ادرار شما را تغییر می‌دهند. این رنگدانه‌ها علت تغییر رنگ مدفوع را نیز توضیح می‌دهند.
بی رنگی: آیا از ادرار شما بوی عجیب و غریبی به مشام می‌رسد؟ به گفته دکتر شوسک، این امر جای نگرانی ندارد. بوی بد ادرار نشان دهنده بیماری نیست و معمولا به مواد غذایی و داروهای مصرفی مرتبط است. این عوامل بعضا قوام ادرار را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. به عنوان مثال، ممکن است ادرار شما بیش از اندازه حباب‌دار باشد. در حالیکه این مسئله می‌تواند به علت ادرار کردن با فشار مضاعف رخ دهد، گاها ممکن است بیانگر یک مشکل پزشکی باشد. به گفته دکتر شوسک، حباب دار بودن ادرار یک مشکل جدی نیست و معمولا به شدت ادرار کردن در شما بستگی دارد، اما می‌تواند به علت وجود پروتئین در ادرار هم رخ دهد.
منبع: prevention

علت سوزش ادرار را می‌دانید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ