کشف روش درمانی جدید برای پیشگیری از مرگ ناگهانی قلبی

مهرناز زاوه
اخیرا محققان توانسته‌اند یک روش درمانی برای پیشگیری از بیماری‌های عضلات قلبی هیپرتروپیک (HCM) بیابند؛ این بیماری یکی از علل شایع مرگ ناگهانی در ورزشکاران جوان است.

اخیرا محققان توانسته‌اند یک روش درمانی برای پیشگیری از بیماری‌های عضلات قلبی هیپرتروپیک (HCM) بیابند؛ این بیماری یکی از علل شایع مرگ ناگهانی در ورزشکاران جوان است. آنها در این باره حدود ۲۰۰۰ مورد ‌از عدم کارکرد درست پروتئین خاصی را در قلب شناسایی کردند که منجر به HCM می‌شد- بیماری موروثی که می‌تواند به ضخیم شدن عضلات قلب و عدم پمپاژ درست خون در آن و در نهایت نارسایی قلبی بیانجامد.
در همین ارتباط تیمی از محققان از دانشگاه‌های معروف سراسر دنیا توانسته‌اند با توجه به برخی یافته‌ها روش امیدوارکننده‌ای را برای درمان بیماری HCM شناسایی کنند. در واقع HCM در اثر جهش‌های ژنی متعدد بسیاری از پروتئین‌های قلبی رخ می‌دهد. یکی از این پروتئین‌ها میوسین است که در قالب یک موتور مولکولی کوچک در هر یک از سلول‌های عضلات قلبی عمل می‌کند. این پروتئین نوعی پروتئین طناب-مانند به نام آکتین را کشیده و منتشر می‌کند تا باعث انقباض دریچه‌ی قلب شده و بعد با پمپاژ خون آن را باز می‌کند. جهش ژنی در میوسین می‌تواند ظرفیت تولید قدرت این موتور را تغییر دهد و باعث کارکرد نادرست قلب شود که بعد به بزرگ شدن قلب می‌انجامد.
طی سال‌های زیاد محققان چنین پنداشتند که جهش ژنی باعث می‌شود تا میوسین قدرت تحرک خود را از دست بدهد و کل فعالیت موتور قلب را نادیده بگیرد. اما در سال ۲۰۰۰ محققان به این نتیجه رسیدند که مشکل اصلی به خاطر قدرت کاسته شده در میوسین نبوده بلکه به خاطر قدرت زیاد این جهش ژنی است. آنها توانستند با استفاده از موش‌ها‌ی آزمایشگاهی که دچار تغییر ژنی شده بودند روشی را برای حل این مشکل با سنجش یک بازدارنده‌ی کوچک مولکولی پیدا کنند که قادر است قدرت تولید این موتور را به سطح عادی خود برگرداند. نتیجه این شد که این دارو که حاوی یک مولکول هشت هفته‌ای بود توانست به شکل جالبی از بیرون زدن HCM پیشگیری کند.
منبع: thehealthsite

افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ در صورت چاقی در اوایل دوران بزرگسالی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ