رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا؛ آیا واقعا کارسازند؟

مهرناز زاوه
آیا انتظار دارید وقتی در حال خوردن استیک، برگر، پنیر و گوشت خوک هستید بتوانید وزن هم کم کنید؟ رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین مانند رژیم غذایی اتکینز و رژیم غذایی زون می‌توانند برایتان کارساز باشند.

آیا انتظار دارید وقتی در حال خوردن استیک، برگر، پنیر و گوشت خوک هستید بتوانید وزن هم کم کنید؟ رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین مانند رژیم غذایی اتکینز و رژیم غذایی زون می‌توانند برایتان کارساز باشند. رژیم‌هایی که این روزها به طور گسترده‌ای توسط بسیاری از افراد با هدف کاهش وزن استفاده می‌شود. به طور کلی این برنامه‌ها توصیه می‌کنند ۳۰ تا ۵۰ درصد از کل کالری مورد نیازتان را از پروتئین کسب کنید. رعایت رژیم غذایی با پروتئین بالا می‌تواند به شما کمک کند گرسنگی‌تان را مهار کنید و در نتیجه وزن کم کنید. اما پیش از امتحان کردن آنها، باید سعی کنید خطرات و نکات مثبت مربوط به آنها را هم بدانید. بسیاری از متخصصان، رژیمی را توصیه می‌کنند که طی آن درصد کمتری کالری از پروتئین به دست می‌آید.
چقدر پروتئین لازم است؟
بیشتر آمریکایی‌ها ۱۰ تا ۳۰ درصد از کالری مورد نیاز خود را از پروتئین به دست می‌آورند. با داشتن یک رژیم غذایی با پروتئین بالا، دیگر نگرانیِ به دست آوردن کالری را نخواهید داشت. پروتئین، نیمی از کالری روزانه‌ی شما را تأمین خواهد کرد. بخش زیادی از این پروتئین‌های اضافی از منابع حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ و پنیر به دست می‌آید. اغلب مواقع این رژیم ها میزان کمی غلات، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات دارند.
عملکرد رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا چگونه است؟
وقتی مصرف کربوهیدرات را قطع می‌کنید، سریعا وزنتان کم می‌شود چرا که به همان میزان آب زیادی از دست می‌دهید. سپس، بدون هیچ‌گونه کربوهیدرات اضافی، بدن برای تأمین سوخت مورد نیاز خود شروع می‌کند به سوزاندن چربی بیشتر. این مسئله منجر به کتوز در بدن می‌شود که روند رژیم گرفتن را برایتان ساده‌تر می‌کند چرا که احساس گرسنگی کمتری خواهید داشت. اما وضعیت کتوز می‌تواند سردرد، تندمزاجی و حالت تهوع به همراه داشته باشد.
آیا رژیم غذایی با پروتئین بالا برای شما مناسب است؟
پیش از اینکه یک رژیم غذایی با پروتئین بالا را شروع کنید، با متخصص تغذیه یا پزشکتان مشورت کنید تا ببینید برایتان مناسب است یا نه. آنها می‌توانند برنامه‌ای به شما بدهند تا مطمئن شوید میوه و سبزیجات مورد نیاز بدن‌تان تامین می‌شود.
خطرات رژیم غذایی با پروتئین بالا
کلسترول بالا: شما می‌توانید به کمک رژیمی با پروتئین بالا، وزن‌تان را کم کنید. اما خوردن زیاد گوشت‌های پرچرب و محصولات لبنی می‌تواند باعث افزایش کلسترول شما شده و خطر حمله‌ی قلبی را افزایش دهد. اگرچه تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که رژیم اتکینز را ۲ سال دنبال کرده‌اند، میزان کلسترول بدشان کاهش یافته است.
مشکلات کلیوی: اگر هرگونه مشکل کلیوی دارید، بهتر است بدانید که خوردن پروتئین زیاد  فشار اضافه‌ای به کلیه‌های شما وارد می‌کند و عملکرد آن را بدتر می‌کند.
پوکی استخوان و سنگ کلیه: هنگامی که یک رژیم غذایی با پروتئین بالا را دنبال می‌کنید، ممکن است کلسیم بیشتری را از طریق ادرار دفع کنید. گزارش‌های متناقضی در این زمینه وجود دارد اما برخی کارشناسان معتقدند این مسئله احتمال بروز پوکی استخوان و سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.
اگر عادت به خوردن سبزیجات و غلات ندارید، در واقع با این کار مانع از رسیدن فیبر و سایر مواد مهم مغذی به بدن می‌شوید. گزینه مناسب، نوعی رژیم غذایی متعادل‌تر است که فاقد چربی بوده اما کربوهیدرات متوسط یا زیادی دارد.
منبع: webmd

نشانه‌هایی که می‌گوید باید بیشتر پروتئین مصرف کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ